Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Hoe kun je nog concurreren met grote internet aanbieders als Bol, Amazon of Zalando? De concurrentiestrijd vindt niet langer meer plaats op basis van producten of prijs, maar op basis van klantenbinding. Daarnaast komen er steeds meer platformen, de zogenoemde multisided platformen, die aanbieders en vragers met elkaar in contact brengen zoals Uber, Booking, Thuisbezorgd of Airbnb. In de toekomst komt er concurrentie tussen deze platformen.
Dit boek is praktisch, toegankelijk, actiegericht en behandelt relevante vragen voor zowel de consumentenmarkt als de business-to-business-markt:
Het einde van concurrentie? slaat een brug tussen de (online)digitale en de fysieke wereld, tussen oude verdienmodellen en nieuwe businessmodellen, tussen marketing en automatisering. Oude waarden van marketing, concurrentie en automatiseringstechnieken worden geanalyseerd en vervangen door nieuwe inzichten.
Iedere manager, directeur, marketeer en controller kan deze inzichten gebruiken voor strategievorming en voor het toekomstbestendig maken van de organisatie. Klantenbinding, gebaseerd op algoritmes en community’s, wordt het concurrentiewapen voor de toekomst: verkoopstrategieën worden koopmotieven.
1 Inleiding
2 De ontwikkeling van de netwerkeconomie, kansen en bedreigingen
3 De nieuwe marktomstandigheden
4 Van supplychain naar netwerk
5 Netwerken worden de concurrentie
6 Technologie als basis voor nieuwe concurrentieverhoudingen
7 Het gaat om klanten, niet om producten: een visieverandering
8 Nieuwe marketing- en concurrentieprincipes door de adoptie van de technologie
9 Naar de toekomst toe, aanhaken of verdwijnen?
Bijlage 1 Bidfood, ontwikkeling en uitrol platformstrategie
Bijlage 2 Datingsites, een voorbeeld van een multi-sided platform
Bijlage 3 Netflix en Talpa
Bijlage 4 Aggregators: Amazon en Bol.com
Verschillen tussen diverse samenwerkingsvormen
Eindnoten
'Loyaliteit was eenrichtingsverkeer, bedrijven moeten nu écht hun best doen’
Nieuwkomers als Bol.com en Booking.com hebben in korte tijd grote naam en faam verworven. Hoe is het ze gelukt? En hoe overleef je als kleinere ondernemer? Bijzonder hoogleraar e-commerce Cor Molenaar probeert de vragen te beantwoorden in zijn nieuwe boek: ‘Het einde van concurrentie?’ ,,Ga je er niet in mee, dan ga je onderuit.” - Algemeen Dagblad (18-05-2019) . > Lees hier het hele interview
'GEBORGENHEID VAN LOKALE WINKEL KOMT TERUG' > Luister het hele interview met Cor Molenaar terug op BNR Nieuwsradio
'Binding zit ‘m niet meer in een bedrijf of winkel maar in merk, prijs en extra service' > Lees verder op De Ondernemer
Cor Molenaar over de impact van platformisering: ‘Tienduizenden Nederlandse webwinkels in slaapstand’ > Lees verder op Twinkle Magazine
'In Het einde van concurrentie? deelt auteur Cor Molenaar een realistische en heldere visie op de huidige netwerkeconomie en de ontwikkelingen in de nabije toekomst. De auteur weet op een overtuigende manier de noodzaak voor bedrijven om te participeren in de netwerkeconomie over te brengen. Ook worden er concrete handvatten geboden waar (middel)grote en kleine ondernemingen direct mee aan de slag kunnen. Het boek is daarom vooral geschikt voor managers van bedrijven die het gevoel hebben de concurrentiestrijd met de platformgiganten langzaam te verliezen, of mensen die geïnteresseerd zijn in de strategie van platformorganisaties.' - Lees het hele artikel van Bas Brouwer op Frankwatching
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account