Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Hoe blijf je als bedrijf succesvol in een wereld van disruptie en globalisering, met snel veranderende klantwensen, hevige economische bewegingen en een toenemende roep om verduurzaming? Hoe blijf je wendbaar? En hoe creëer je een gezond rendement voor je eigen organisatie en meer waarde voor klanten, ketenpartners, werknemers en de maatschappij? Door te beseffen dat elk bedrijf deel uitmaakt van een groter geheel en dat strategische ketensamenwerking de sleutel is tot succes.
Een keten die op elkaar is ingespeeld en waarde centraal stelt, functioneert beter, sneller, goedkoper, duurzamer, en is innovatiever, klantvriendelijker en wendbaarder. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek en wordt door business leaders onderschreven. De belangstelling voor ketensamenwerking en supply chain management sluit aan bij de wereldwijde verschuiving van een Angelsaksische, shareholdergedreven manier van zakendoen naar het Rijnlandse model, gebaseerd op samenwerking, vertrouwen en duurzame aandacht voor alle stakeholders. Ketensamenwerking vormt een belangrijke schakel in de realisatie daarvan.
Hoogleraar Jack van der Veen en businessconsultant Michel van Buren verbinden in dit boek deze fundamentele visie aan een praktische managementmethode. Ze zetten uiteen wat de succesfactoren van ketensamenwerking zijn en hoe je het organiseert. Tal van openhartige cases laten zien hoe toonaangevende bedrijven succes boeken door intern en extern samen te werken. Regisseer de keten laat CEO’s, dga’s, directeuren en bestuurders zien welke enorme potentie er nog in hun organisaties schuilt en hoe ze die, met lef en leiderschap, kunnen ontsluiten.
‘Duurzame groei en marktleiderschap gaan hand in hand met verregaande ketensamenwerking, transparantie en onderling vertrouwen, omdat dat bijdraagt aan een steeds beter aanbod en tevreden gasten. Dit boek biedt een heldere visie en een praktische methode waarmee elk bedrijf aan de slag kan’ – Erwin Dito, Managing Director McDonald’s Nederland
Voorwoord
Inleiding
DEEL 1 – VISIE
Turbulente tijden vragen om een fundamentele visie
1. Megatrends
2. De impact op het bedrijfsleven
3. Een korte geschiedenis van de supply chain
4. Een nieuw managementparadigma
5. Supply chain management: klantwaarde centraal
6. Wat levert het op?
DEEL 2 – STRATEGIE
Een supply chain die de business dient
7. Starten bij de bedrijfsstrategie
8. Rendement verhogen door differentiatie
9. Het living supply chain strategy model
10. Externe ketensamenwerking
11. Wendbaar blijven
DEEL 3 – ORGANISATIE
Cultuur en leiderschap
12. De succesfactoren van de moderne organisatie
13. Cultuur gericht op waarde en samenwerking
14. Horizontaal management
15. Leiderschap in de moderne organisatie
16. De regisseur van waarde
17. Multidisciplinaire teams
DEEL 4 – EPILOOG
Het is tijd om het anders te doen – en dat is makkelijker dan je denkt
18. Gewoon beginnen
BIJLAGEN
Noten
Bedankt!
Ledenlijst SCELP
Auteurs
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account