Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
De burger centraal
Het huidige imago van de overheid is niet al te best ... Er kan ook nog veel verbeterd worden aan de efficiëntie van de publieke dienstverlening. Een van de technieken die daarbij ingezet kunnen worden, is het verbeteringsprogramma Lean. Lean gaat over meer doen met minder. Bij de Lean-overheid staat bovendien de burger centraal, en niet de ambtenaar of de politiek.
Basisfilosofie
Dit boek beschrijft de basisfilosofie van Lean, specifiek voor overheidsorganisaties. Lean is een managementfilosofie die erop gericht is om toegevoegde waarde te creëren voor de klant en verspillingen, activiteiten die geen toegevoegde waarde leveren, uit processen te elimineren. Bert Teeuwen laat zien dat Lean een denkwijze is die ook prima toepasbaar is in de publieke sector. Door deze ‘slanke productie’ kan de kwaliteit van producten en diensten omhoog en kunnen de kosten omlaag.
Eigenaarschap van processen
Bij de Lean-overheid speuren de medewerkers van overheidsorganisaties voortdurend naar verspillingen, om ze vervolgens te elimineren. De houding van de leidinggevenden is gericht op het eigenaarschap van de medewerkers van processen. Zij formuleren de doelen en de criteria, de medewerkers de oplossingen.
Waardecreatie en -verspilling
Op humoristische wijze beschrijft Teeuwen situaties en toepassingen van Lean bij Nederlandse gemeenten, waterschappen en ministeries. Hij behandelt waardecreatie en waardeverspilling vanuit het perspectief van de burger, niet alleen als klant, maar ook als onderdaan, belastingbetaler en gebruiker van publieke diensten.
Lean voor de overheid is een praktisch boek met instrumenten waarmee je het Lean-denken meteen kunt gebruiken in het verbeterprogramma van je overheidsorganisatie.
Voor wie?
Lean voor de overheid is voor iedereen die in of voor een overheidsorganisatie werkt en interesse heeft in slim organiseren van de processen, met als doel de dienstverlening verbeteren en/of bezuinigen (meer met minder).
Inleiding
‘Ik heb de regels ook niet bedacht’
Indeling van dit boek
Het doel van dit boek
1. Introductie in Leanmanagement
2. Waarde creëren - wie is de klant?
3. Bepaal de waardestroom
4. Waardestroomanalyse
5. Flow en het pullprincipe
6. Mobiliseer medewerkers
7. Elke dag continu verbeteren
8. Verbeterteams - het probleem onderzoeken
9. Verbeterteams - het probleem oplossen
10. Verbeterteams - bijsturen en borgen
11. De perfecte publieke dienstverlener
12. Procesgericht (re)organiseren en Lean
13. Lean en bezuinigen
14. Lean en de georganiseerde werkplek
Nawoord
Bijlage A: Opdrachtbrief
Bijlage B: Verbetervoorstel
Bijlage C: 5S-Audit
Register
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account