Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Leren is meer dan voorbereiding op het vervolgonderwijs. Leren is ervaren en doen. Dit boek biedt leerkrachten en docenten in het basisonderwijs en de brugklas volop inspiratie. Het is een ervaarboek én een doeboek, waarin hart, hoofd en handen samenwerken om leerlingen bewuster en actiever te maken. Gebaseerd op de 17 Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties en het Onderwijsmanifest van Jos van den Broek, biedt dit boek een frisse kijk op duurzaam onderwijs.
Proefjes voor een betere wereld staat vol met uitdagende vragen en prikkelende gespreksonderwerpen voor in de klas en thuis. Het daagt leerlingen uit om bewustwording, verbondenheid, gelijkwaardigheid en duurzaamheid te verkennen. Met dit boek faciliteer en stimuleer je als leerkracht de nieuwsgierige, creatieve en wetenschappelijke geest van je leerlingen.
Jos van den Broek was tot zijn pensioen hoogleraar wetenschapscommunicatie aan de Universiteit Leiden en heeft vele populair-wetenschappelijke boeken geschreven. Hij deelt zijn passie voor wetenschap en onderwijs op scholen, wijkfeesten en tijdens natuurmarkten en geeft nog wekelijks les aan plusklassers en klusklassers. Dit doeboek is een weerspiegeling van zijn jarenlange ervaring in het onderwijs, waarin hij kinderen met een kennis- en vaardighedenachterstand begeleidt. Alle activiteiten in dit boek zijn uitvoerig getest in de praktijk.
Reportage NRC 02-03-2025: Reportage NRC
Recensie Bionieuws 17-01-2025: Een half jaar lang proefjes, demonstraties en andere opdrachten uitvoeren met kinderen op een plaatselijke basisschool zette emeritus hoogleraar wetenschapscommunicatie Jos van den Broek (Universiteit Leiden) ertoe aan zijn lesmateriaal te documenteren. Proefjes voor een betere wereld is daarvan het resultaat. Van den Broek ontwikkelde de lesideeën op zijn zolderkamer, met in het achterhoofd de zeventien duurzame ontwikkelingsdoelen van de Verenigde Naties, en zijn eigen onderwijsmanifest Give them ACES – een schema met deze ‘kernwaarden voor onderwijs in de 21ste eeuw’ die beginnen met een a, c, e of s staat in het boek; bijvoorbeeld autonomie, creativiteit en enthousiasme. De proefjes en andere opdrachten hebben als doelgroep basisschool- en brugklasleerlingen, maar beperken zich zeker niet tot biologie; ook de andere bètavakken komen ruimschoots aan bod. Het boek is bedoeld als inspiratiebron, meldt Van den Broek in de inleiding, en is dus ‘geen instructieboek van A tot Z geworden’. Dat klopt: hoewel er regelmatig duidelijke blokjes met benodigdheden en concrete opdrachten in het boek staan, zijn het geen uitgekauwde lesplannen. Elk onderwerp is voorzien van uitgebreide achtergrondinformatie, op basis waarvan docenten ook andere opdrachten kunnen verzinnen. Het is daardoor wel een nogal druk boek, met veel tekst én veel plaatjes, genoeg inspiratiemateriaal dus.
Bekijk hier 3 proefjes uit Proefjes voor een betere wereld en lees de recensie uit Bionieuws.
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account