Thijs Radersma over Onderwijsinspectie: tijd voor een andere koers
De afgelopen jaren heeft de Onderwijsinspectie een economisering doorgemaakt, waardoor er een vertrouwensbreuk is ontstaan tussen de Inspectie en de scholen. Dit stelt Thijs Radersma, auteur van Overleef de onderwijsinspectie!, in een interview met Masterstudent SEN Simone van Bokkem.
'De balans is zoek'
In de huidige resultaatgerichte benadering van de Inspectie is de balans zoek, aldus Radersma in het interview. 'Ambities hebben voor je kinderen is prima, maar het gaat om het opvoedproces: een kind helpen zijn eigen identiteit te ontwikkelen en op te voeden als zelfstandig individu'.
Minder ruimte voor eigen inbreng leerkracht
De decentrale autonomie van schoolteams, die nodig is om dit opvoedproces te kunnen uitvoeren, ontbreekt. 'Het vuur waarmee afgestudeerde PABO-mensen ooit zijn gestart, wordt snel gedoofd als blijkt dat [...] er geen eigen inbreng is voor het halen van kerndoelen'. Om meer recht te doen aan de autonomie van leraren moeten volgens Radersma bevoegdheden decentraal worden belegd.
Passend onderwijs vraagt om nieuw Inspectiekader
In plaats van 'risicogericht toezicht' moet de Inspectie volgens Radersma eerst kijken naar de mogelijkheden van een leerling. Een Ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) is hiervoor een geschikt instrument. Verder kan in plaats van een eindtoets, aldus Radersma, in het passend onderwijs worden volstaan met een leerpotentieeltest, die naast de resultaten van het leerlingvolgsysteem wordt gelegd.
Investeren in kwaliteit
In het interview wordt ook Henk van der Weijden, ook auteur van Overleef de onderwijsinspectie!, aangehaald: 'Het werken in de school is de afgelopen jaren veel zwaarder geworden. Het onderwijs heeft recht op een overheid die beleid daarop afstemt'. Dat vraagt een investering in de kwaliteit van leerkrachten en schoolleiders en een andere koers, die recht doet aan de competenties van de leraren.
Lees meer over Overleef de onderwijsinspectie! >>