Hoe past de NDS binnen het rekenbeleid van het voortgezet onderwijs?
Met de komst van de verplichte rekentoets in het voortgezet onderwijs wordt het rekenbeleid van een VO-school steeds belangrijker. Hoe ga je te werk om risicoleerlingen op rekengebied op te sporen en te begeleiden? Welke hulpmiddelen kun je daarbij inzetten?
Gratis artikel over de NDS en het rekenbeleid op het VO
Stephan Vermeire, auteur van de Nederlandse Dyscalculie Screener (NDS), beschrijft de verschillende stappen van een goed rekenbeleid in het gratis artikel De plaats van de NDS binnen het rekenbeleid van een VO-school. Hij legt uit hoe je, startend vanuit een brede screening, kan toewerken naar de juiste zorg voor leerlingen met rekenstoornissen. De NDS is bij uitstek geschikt als instrument om deze leerlingen op te sporen, ook in het VO.
Screen ook in het voortgezet onderwijs op dyscalculie
De NDS is genormeerd voor klas 1 van het voortgezet onderwijs. Met dit screeningsinstrument spoort u in slechts 30 minuten leerlingen op met een verhoogd risico op dyscalculie, zowel klassikaal als individueel.