Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
De neiging op de werkvloer je mond te houden over ongewenst gedrag of potentiële risico's is wijdverbreid. Alleen realiseren we ons dat niet. Dus plakken we nog steeds etiketten als ‘angstcultuur’ en ‘onveilig’ op organisaties en mensen, alsof zij de uitzondering zijn. We winden ons er collectief over op dat zíj́ (de leidinggevende, de projectleider, het MT …) niet ingrijpen. Maar we hebben niet in de gaten hoe vaak ook wij er zelf het zwijgen toe doen.
Over het algemeen wordt gedacht dat je uitspreken op de werkvloer simpelweg een kwestie is van persoonlijke moed, dus worden we gestimuleerd ons uit te spreken. Maar dit is naïef en zal geen verandering brengen. Het zal hooguit leiden tot cynisme en verplichte schijngesprekken. In het wetenschappelijk onderbouwde én praktische Waarom zegt niemand er wat van?! neemt Gytha Heins je mee in de resultaten van haar onderzoek en legt ze uit hoe je op een constructieve manier de status quo kunt uitdagen. Ook als je perspectief afwijkt en je daarmee relaties tijdelijk onder druk zet om klanten, patiënten, burgers of medewerkers te beschermen.
In Waarom zegt niemand er wat van?! leer hoe je in het team je stem inzet op de momenten dat dit het spannendst, maar ook het meest nodig is. Dit boek is bedoeld voor leidinggevenden én medewerkers die een lastig onderwerp in hun team bespreekbaar willen maken. Het is geschreven voor iedereen die in het team zijn waarden hoog wil houden en wil opstaan voor de belangen van het team, de klant (cliënt/burger/leerling/student …) of de organisatie, maar nog niet precies weet hoe dat het beste aan te pakken.
Persoonlijk bericht aan de lezer 9
Leeswijzer 13
Hoofdstuk 1. Zwijgen is alomtegenwoordig 19
Hoofdstuk 2. Teams halen er niet uit wat erin zit 38
Hoofdstuk 3. Hoe mensen werken 51
Hoofdstuk 4. Waarom niemand er wat van zegt 63
Hoofdstuk 5. Hoe de dynamiek in groepen het ingewikkelder én leerzamer maakt 81
Hoofdstuk 6. Wat je moet weten over samenwerken in teams 101
Hoofdstuk 7. Manage eerst jezelf: onderken je macht en je aandeel 123
Hoofdstuk 8. Optimaliseer de condities 153
Hoofdstuk 9. Voer minimaal twee lastige gesprekken 177
Hoofdstuk 10. Wat doe je als het uit de bocht vliegt? 209
Het is hard werken, maar ‘then the magic happens’ 227
Bedankt! 229
Over de auteur 231
Bijlage 1. Verantwoording onderzoek 232
Bijlage 2. Bronnen 233
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account