Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
We praten veel over aanspreken, maar we doen het vrijwel niet. Terwijl we allemaal vinden dat het nodig is om te leren, onze zakelijke doelen te realiseren en de werksfeer goed te houden. Gytha Heins deed drie jaar onderzoek en legt in dit boek op glasheldere en soms confronterende wijze uit hoe dit komt, met veel praktijkvoorbeelden.
Goed aanspreken is veel lastiger dan we altijd dachten. Nog een workshop ‘feedback geven’ heeft geen enkele zin. Het zit niet in wat we doen, het zit in hoe we erover denken. Aanspreken gaat niet alleen over kritiek geven, maar ook over kleur bekennen. Het gaat over tolerantie én grenzen stellen, over aanspreken én aanspreekbaar zijn.
In dit boek vind je direct toepasbare oplossingen voor leiders van organisaties, voor aansprekers en voor aangesprokenen. Als we elkaar vaker aanspreken, kunnen we 28 % productiever zijn, 12,5 % meer omzet realiseren, 16 % meer kosten besparen en het verloop en verzuim met respectievelijk 15 en 11 % terugdringen. Investeren in aanspreken leidt niet alleen tot een betere samenwerking, maar levert ook veel geld op.
- Al 10.000 exemplaren verkocht -
'We moeten een aanspreekcultuur invoeren. En voor je ’t weet, zijn de eerste workshops gepland. Zonder succes. Dit boek is een doorbraak. Gytha Heins laat zien wat écht nodig is. Met eigen onderzoek én talloze praktische voorbeelden. Ik las het al twee keer.’ – Arend Ardon, partner Holland Consulting Group, auteur van Doorbreek de cirkel! en Ontketen vernieuwing!
‘Als je voelt dat iets je niet zint, durf het dan bespreekbaar te maken. Wacht niet te lang. Het wordt er echt beter van, zoveel wordt wel duidelijk na het lezen van dit boek.’ – Ingrid Thijssen, Voorzitter Raad van Bestuur /CEO Alliander en Topvrouw van het jaar 2016
‘Normen stellen is een belangrijk, maar lastig deel van leidinggeven. Daarom is dit praktische boek voor elke manager zo relevant.’ – Erik Muetstege, CEO NN Bank Nationale Nederlanden
Hoe doen we het nu?
Hoofdstuk 1 – We worstelen er allemaal mee
Hoofdstuk 2 – Hoe het soms goed en soms (helemaal) mis gaat
De eerste stap: begrijp dat het ingewikkelder is dan we altijd gedacht hebben.
Hoofdstuk 3 – Zeven redenen waarom aanspreken zo lastig is
De tweede stap: stimuleer de wil het tóch te doen.
Hoofdstuk 4 – Waarom we het wél moeten (blijven) doen
Hoofdstuk 5 – Wat aanspreken jou en je team oplevert
De derde stap: gewoon doen!
Hoofdstuk 6 – Hoe creëer je nou écht een aanspreekcultuur?
Hoofdstuk 7 – De mindshift en andere tips voor aansprekers
Hoofdstuk 8 – Tips als je aangesproken wordt
Conclusie
Tot slot – persoonlijk bericht aan de lezer
Over de auteur
Als je verder wilt lezen
Bijlagen
Noten
Het is een van de moeilijkste dingen die er is: collega's aanspreken op hun gedrag of – erger nog – persoonlijke zaken als hygiëne en stemgeluid. Schrijfster Gytha Heins wijdde er een heel boek aan, Aanspreken, gewoon doen! Samen met NRC-columnist Japke-d. Bouma geeft ze tips wat je juist níét moet zeggen als je een collega wil corrigeren of terechtwijzen.
"Heb je ff"
"Ik ben gewoon eerlijk"
"Doe ermee wat je wil, maar..."
"Sorry dat ik het zeg, maar..."
Lees alle tips op NRC.nl
Effectievere teams, meer omzet en minder kosten, allemaal te bereiken met slechts een kleine aanpassing: elkaar aanspreken, dat is alles. Dan is die geplande feedbacktraining ook niet meer nodig, scheelt weer. Hoe je dat het beste kunt doen? Bedrijfskundige en teamcoach Gytha Heins is te gast in de Werkprofessor om ons dat te vertellen.
Luister het fragment op BNR.nl.
'Zoek de kritiek op en het wordt altijd beter', aldus Gytha Heins (auteur van het boek Aansperken? Gewoon doen!) tijdens een interview met Peter Boermanradioprogramma Werkverkenners van BNR.
Het hele artikel lees je op Brainnet.
'Zoek de kritiek op en het wordt altijd beter', aldus Gytha Heins (auteur van het boek Aansperken? Gewoon doen!) tijdens een interview met Peter Boermanradioprogramma Werkverkenners van BNR.
Het hele artikel lees je op ZIPconomy.
Tachtig procent van de teams functioneert niet, zo leerde onderzoeker annex managementgoeroe Patrick Lencioni ons al. Het kernprobleem is dat we niet goed met elkaar kunnen omgaan zodra het ongemakkelijk of confronterend wordt. Dan zwijgen we, we lachen het weg of we zoeken onze toevlucht in machtspelletjes. Al te gauw gaat het om daders en slachtoffers, om brokkenpiloten en arrogante goudhaantjes. Ondertussen wordt er niet gerept over wat er nu echt aan de hand is. Er is ook geen ‘vertrouwensbodem’ om te zeggen waarop het staat zonder dat er verdedigende of aanvallende reflexen ontstaan. Toch is het geven van eerlijke kritiek op elkaars gedrag en de prestaties in de groep de voornaamste manier om uit de impasse te geraken en het team naar sterke prestaties te leiden.
Goed, maar hoe krijg je zo’n vertrouwensklimaat in een team of organisatie? Daarop zoekt Gytha Heins een antwoord in Aanspreken? Gewoon doen!. De Nederlandse consultant maakt daarbij gebruik van haar drie jaar lange onderzoek ter zake, pakt uit met talloze voorbeelden en zet ons uiteindelijk op weg met praktische tips. Ze heeft het daarbij zowel over de aansprekers als de aangesprokenen. Het (immense, geef maar toe) probleem kan immers nooit opgelost worden als je niet alle perspectieven in ogenschouw neemt. Zo is het raadzaam steeds eerst een ‘selfie’ te maken: waarom stoort het gedrag jou, welke persoonlijke ‘heilige’ waarde wordt er geraakt en wat zegt dat ook over jezelf? Een boek dat beslist heel wat lezers zal vinden.
Heleen leed erg onder het botte gedrag van een collega. Hem daarop aanspreken durfde ze echter niet. Na jarenlang vechten, pijn en verdriet, is ze nu eindelijk op haar plek. Lees het hele verhaal van Heleen op Intermediair.
Weinig dingen vinden we zo lastig als anderen aanspreken op hun gedrag. Waarom
eigenlijk? Het zou enorm helpen als we het vaker zouden doen, stelt Gytha Heins in haar recente boek Aanspreken? Gewoon doen! En als we eens zouden stoppen met feedbacktrainingen...
MT interviewde Gytha Heins over 'aanspreken'. Lees het gehele interview in MT Magazine van februari 2018.
Aanspreken binnen de RvB/RvC:
Hoe ervaren je ook bent, elkaar rechtstreeks aanspreken op ongewenst gedrag blijkt op ieder niveau een uitdaging. Een artikel van Gytha in Goed Bestuur & Toezicht (2018)
Lees hier het gehele artikel in Goed Bestuur & Toezicht
‘Hé collega, je telefoneert nogal luid’
Een ander aanspreken op ongewenst gedrag doen we niet graag. Toch kan het veel opleveren. „Een opgetrokken wenkbrauw is soms al genoeg.”
Lees hier het gehele artikel over 'aanspreken' in NRC Handelsblad van 20 november 2017
Van alle teams op de werkvloer functioneert 80 procent niet, doordat mensen elkaar niet open en eerlijk aanspreken op hun gedrag. Dát is pas een goed voornemen voor 2018, zegt consultant, trainer en auteur Gytha Heins (49). Ook handig in je relatie.
Lees het interview met Gytha Heins in het Algemeen Dagblad van 9 januari.
'Aanspreken? Gewoon doen! Laat zich bijzonder gemakkelijk lezen. De auteur is niet over een nacht ijs gegaan; het boek is gebaseerd op drie jaar onderzoek' - Nico Jong
Lees de gehele recensie in Holland Management Review.
Aanspreken: een menselijke uitdaging
Anderen aanspreken op hun gedrag is iets dat we allemaal nodig vinden, maar waar we tegelijkertijd flink mee worstelen. Teamcoach en organisatie-expert Gytha Heins verdiepte zich drie jaar lang in het onderwerp en schreef er een indrukwekkend en lezenswaardig boek over.
Lees het gehele interview in nr. 9 van Coachlink Magazine
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account