Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Organisaties zijn steeds meer van elkaar afhankelijk om hun missie of maatschappelijke opdracht te volbrengen. Maar hoe zorg je dat iedereen in de keten goed samenwerkt en dat alle partijen continu leren door ketensturing?
De praktijk laat zien dat organisaties hiermee worstelen. Ketensturing vraagt een juiste afweging van belangen, een andere inrichting, een ontwikkelgerichte aanpak en de moed om andere keuzes te maken.
Organisaties die wél (samen)werken beschrijft de principes en vuistregels waardoor ketensamenwerking wél wordt gestimuleerd. De publieke sector staat daarbij centraal. Een casus over het voorkomen van dakloosheid en de praktijkverhalen van gemeenten, woningcorporaties en zorginstellingen inspireren je om zelf met ketensturing aan de slag te gaan.
Een inzichtelijk model en praktische tips laten zien hoe je ervoor zorgt dat alle betrokkenen deze nieuwe manier van werken omarmen. Zodat organisaties écht gaan samenwerken vanuit het perspectief van de klant.
Voorwoord 9
Inleiding: een nieuwe ordening 11
Deel 1 Integraal prestatiemanagement in perspectief 17
1 Waarom investeren in integraal prestatiemanagement? 19
1.1 Klantketens in publieke organisaties 21
1.2 Van organogramgestuurd naar ketengestuurd 23
2 Het ontstaan van integraal prestatiemanagement 29
2.1 Prestatiemanagement 29
2.2 Procesmanagementmethodes 34
2.3 Kwaliteits- en verbetermanagement 35
2.4 Een integrale methode: integraal prestatiemanagement 37
3 Van veranderen naar ontwikkelen 41
3.1 Veranderkunde 41
3.2 Organisatieontwikkeling 46
3.3 Een positief werkklimaat 49
3.4 Organisatieontwikkeling in integraal prestatiemanagement 54
4 Werkt integraal prestatiemanagement voor publieke organisaties? 57
4.1 Publieke sector 57
4.2 Werkt prestatiemanagement voor publieke organisaties? 60
4.3 Hoe stuur je werken aan een maatschappelijke opdracht? 66
5 iPM-principes en iPM-ontwikkelmodel 77
5.1 Zeven iPM-principes 77
5.2 iPM-ontwikkelmodel 79
Deel 2 Integraal prestatiemanagement in de praktijk 85
6 Inzicht 87
6.1 Bewustwording 87
6.2 Kenmerkende vragen in deze fase 90
Praktijkverhaal Alwel – Ook intern opknappen 92
7 Toekomst 95
7.1 De boodschap 96
7.2 Doelen en dromen 97
Praktijkverhaal Lunet – Antwoorden op de uitdagingen van nu 103
7.3 Klantketens 105
7.4 Eigenaarschap 109
7.5 Verbeterpotentie 116
7.6 Kenmerkende vragen in deze fase 118
Praktijkverhaal Collectie Overijssel – Wat als integraal prestatiemanagement werkt? 120
8 Versnellen 123
8.1 Routes naar ketensturing 123
8.2 Programmastructuur 126
8.3 Middelen om te versnellen 128
8.4 Kenmerkende vragen in deze fase 129
Praktijkverhaal Vivare – Meer werkplezier 130
9 Structuur 133
9.1 Tactiek 133
9.2 KPI-structuur 145
Praktijkverhaal ABG-gemeenten – Verkokering doorbreken in het sociaal domein 160
9.3 Overlegstructuur 163
9.4 Kenmerkende vragen in deze fase 172
Praktijkverhaal gemeente Amsterdam – Organiseren vanuit de doelgroep 174
10 Doen 177
10.1 Uitvoering 177
10.2 Prestatiedialoog 181
10.3 Kenmerkende vragen in deze fase 189
Praktijkverhaal WSD – Participatiewet-proof ondernemen 190
11 Groeien 193
11.1 Persoonlijke ontwikkeling 194
11.2 Teamontwikkeling 196
11.3 Organisatieontwikkeling 201
11.4 Verbeteren 207
11.5 Kenmerkende vragen in deze fase 214
Praktijkverhaal ROC Midden Nederland – De makers van de samenleving 215
12 Borgen 219
12.1 Doorontwikkelen en onderhouden 219
12.2 Kenmerkende vragen in deze fase 223
Praktijkverhaal MO Den Bosch – Einde aan dakloosheid 225
Nawoord 231
Publicaties 233
Auteurs 237
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account