Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Het midden- en kleinbedrijf (mkb) geldt van oudsher als de kurk onder de Nederlandse economie. Het is de banenmachine van ons land en neemt twee derde van de totale werkgelegenheid in de marktsector voor haar rekening. Ook wordt 61 procent van ons nationaal inkomen verdiend in het mkb. Kijken we naar de import en export, dan is het aandeel van het mkb daarin 60, respectievelijk 62 procent. Uit cijfers van het CBS blijkt verder dat mkb-bedrijven veel geld uitgeven aan onderzoek en de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten.
De huidige groei van het aantal mkb-bedrijven in Nederland komt bijna volledig op het conto van de zp'ers. Het aantal 'klassieke' mkb-bedrijven, dus bedrijven waar minimaal twee personen werken, is al jarenlang min of meer stabiel. En wat zorgelijker is, veel van die bestaande bedrijven groeien niet; noch in het aantal werknemers dat ze in dienst hebben, noch in de waarde die ze creëren. De kurk waarop onze samenleving drijft, wordt dus wel groter, maar tegelijkertijd ook dunner. Een reden hiervoor zou kunnen zijn dat het hebben van personeel niet alleen veel administratieve rompslomp met zich meebrengt, maar ook financiële verantwoordelijkheid bij ziekte of arbeidsongeschiktheid van het personeel. Een andere reden zou gebrek aan ambitie bij onze ondernemers kunnen zijn.
Met dit boek kunnen we weinig veranderen aan de toenemende administratiedruk en financiële verantwoordelijkheid, maar we kunnen wel bijdragen aan de ambitie om te slagen in mkb-land. Dit doen we onder meer door voorbeelden te geven van succesvolle mkb'ers en door mkb'ers de informatie en inspiratie te bieden waarmee ze de komende jaren succes kunnen boeken.
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account