Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Het vakgebied van de kinderneuropsychologie is veelzijdig en complex, waarbij klinisch redeneren een centrale rol speelt. Casusboek kinderneuropsychologie is het eerste Nederlandstalige boek dat zich richt op de praktijkgerichte neuropsychologische diagnostiek bij kinderen en jeugdigen. In plaats van een traditionele syndroomgerichte aanpak, kiest het boek voor een probleemgerichte benadering die beter aansluit op de praktijk. De problematiek van een kind past vaak niet in de vaste kaders, waardoor een flexibele aanpak van de behandelaar vereist is.
Het boek slaat een brug tussen theorie en praktijk, met de nadruk op het belang en begrip van individuele gevallen in al hun complexiteit. Elke casus in het boek volgt het volledige diagnostische behandelproces, met reflectie op de uitkomsten. Dit boek bevat niet alleen praktische voorbeelden, maar ook inzicht in de klinische keuzes en overwegingen van de neuropsycholoog.
Casusboek kinderneuropsychologie is geschreven voor psychologiestudenten, psychologen in opleiding tot gz-psycholoog, gz-psychologen in opleiding tot specialist en praktiserend psychologen.
Voorwoord
Nanda Rommelse, Marc Hendriks, Dorine Slaats, Albert Ponsioen, Sammy Roording, Kim Oostrom en Ariane Tjeenk-Kalff
1.1 De klinisch neuropsycholoog
1.2 Het onderzoeken van de cognitieve functies: oftewel van informatieverwerking
1.3 De klinische neuropsycholoog in de kind- en jeugdzorg
1.4 Doelstelling en opbouw van dit boek
Bijlage 1: verslagformat klinisch neuropsychologisch onderzoek bij kinderen
Bijlage 2: handreikingen
Bijlage 3: handreikingen n=1 behandeltraject: het meten van behandeleffecten
Neurofibromatose, autisme, ADHD
Anja Vinck
2.1 Aanmelding
2.2 Hulpvragen
2.3 Klinische probleemstelling
2.4 Neuropsychologisch onderzoek
2.5 Conclusie en advies
2.6 (Behandel)verloop
2.7 Nabeschouwing
Bijlagen
Diets-Jongmans syndroom, trauma, conversie, slaapstoornis, apraxie
Nanda Rommelse
3.1 Aanmelding
3.2 Hulpvragen
3.3 Klinische probleemstelling 1
3.4 Neuropsychologisch onderzoek 1
3.5 Conclusie en advies 1
3.6 (Behandel)verloop 1
3.7 Nieuwe hulpvragen
3.8 Klinische probleemstelling 2
3.9 Neuropsychologisch onderzoek 2
3.10 Conclusie en advies 2
3.11 (Behandel)verloop 2
3.12 Nabeschouwing
Bijlagen
Trisomie X-syndroom, pesten, sociale angst, sociale cognitie, growing into deficit
Kimberly Kuiper en Claudia König
4.1 Aanmelding
4.2 Hulpvragen
4.3 Klinische probleemstelling
4.4 Neuropsychologisch onderzoek
4.5 Conclusie en advies
4.6 (Behandel)verloop
4.7 Nabeschouwing
Bijlagen
Hersentumor, growing into deficit, niet-aangeboren hersenletsel, cerebellair mutisme syndroom (CMS), cerebellaire cognitief affectief syndroom (CCAS), medisch posttraumatische stress
Femke Aarsen, Marita Partanen en Maartje Nootenboom-Tellegen
5.1 Aanmelding
5.2 Hulpvragen
5.3 Klinische probleemstelling
5.4 Neuropsychologisch onderzoek
5.5 Conclusie en advies
5.6 (Behandel)verloop
5.7 Nabeschouwing
Bijlagen
Epilepsie, anti-epileptica, ouder-kindinteractie, stemmingsklachten, cognitieve achteruitgang
Lydia van den Berg
6.1 Aanmelding
6.2 Hulpvragen
6.3 Klinische probleemstelling
6.4 Neuropsychologisch onderzoek 1
6.5 Conclusie en advies
6.6 (Behandel)verloop 1
6.7 Neuropsychologisch onderzoek 2
6.8 (Behandel)verloop 2
6.9 Neuropsychologisch onderzoek 3
6.10 (Behandel)verloop 3
6.11 Nabeschouwing
Bijlagen
(Focale) epilepsie, prenatale migratiestoornis, transdiagnostische diagnostiek
Marc Hendriks en Felix Schiffler
7.1 Aanmelding
7.2 Hulpvragen
7.3 Klinische probleemstelling
7.4 Neuropsychologisch onderzoek
7.5 Conclusie en advies
7.6 (Behandel)verloop
7.7 Nabeschouwing
Neuromusculaire aandoening, congenitale myasthenie, verminderde belastbaarheid en toekomstperspectief
Cornelieke Aarnoudse-Moens en Kim Oostrom
8.1 Aanmelding
8.2 Anamnese en hulpvragen
8.3 Klinische probleemstelling
8.4 (Neuro)psychologisch onderzoek
8.5 Conclusie en advies
8.6 (Behandel)verloop
8.7 Nabeschouwing
Bijlagen
Hersenkneuzing (contusio cerebri), licht traumatisch hersenletsel, growing into deficit
Dieuwke Bode en Ingrid van der Heijden
9.1 Aanmelding
9.2 Hulpvragen
9.3 Klinische probleemstelling
9.4 Neuropsychologisch onderzoek
9.5 Conclusie en advies
9.6 (Behandel)verloop
9.7 Nieuwe hulpvragen
9.8 Klinische probleemstelling 2
9.9 Neuropsychologisch onderzoek 2
9.10 Conclusie en advies 2
9.11 (Behandel)verloop 2
9.12 Nabeschouwing
Acute kleurenblindheid, conversiestoornis, stressregulatie, concentratieproblemen
Eric Santegoeds
10.1 Aanmelding
10.2 Hulpvragen
10.3 Klinische probleemstelling
10.4 Neuropsychologisch onderzoek
10.5 Conclusie en advies
10.6 (Behandel)verloop
10.7 Nabeschouwing
Bijlagen
Concentratie- en vermoeidheidsproblemen, foetaal-alcoholsyndroom (FAS), hechting, adoptie, migratieachtergrond
Eric Santegoeds
11.1 Aanmelding
11.2 Hulpvragen
11.3 Klinische probleemstelling
11.4 Neuropsychologisch onderzoek
11.5 Conclusie en advies
11.6 (Behandel)verloop
11.7 Nabeschouwing
Bijlagen
Pre-en dysmatuur, emotieregulatie, opstandigheid, psychotrauma, prikkelverwerking
Juliette Greidanus en Marit Bierman
12.1 Aanmelding
12.2 Anamnese en hulpvragen
12.3 Klinische probleemstelling
12.4 Neuropsychologisch onderzoek
12.5 Conclusie en advies
12.6 (Behandel)verloop
12.7 Nabeschouwing
Bijlagen
Moyamoya disease, vroeg NAH, growing into deficit, psychiatrie, genderdysforie
Anne Pinkse-Schepers
13.1 Aanmelding
13.2 Hulpvragen
13.3 Klinische probleemstelling
13.4 Neuropsychologisch onderzoek
13.5 Conclusie en advise
13.6 (Behandel)verloop
13.7 Nabeschouwing
Bijlagen
Autisme, ADHD, brede leerproblemen, beperkte zelfregulatie, geïntegreerde behandeling
Nina Molendijk en Greetje Vink-van Dooren
14.1 Aanmelding
14.2 Hulpvragen
14.3 Klinische probleemstelling
14.4 Neuropsychologisch onderzoek
14.5 Conclusie en advies
14.6 (Behandel)verloop
14.7 Nabeschouwing
Bijlagen
Sociale angstklachten, concentratieproblemen, hoog streefniveau, blokkades op school en laag zelfbeeld
Ariane Tjeenk-Kalff
15.1 Aanmelding
15.2 Hulpvragen
15.3 Klinische probleemstelling 1
15.4 Neuropsychologisch onderzoek
15.5 Conclusie en advies
15.6 (Behandel)verloop 1
15.7 Nieuwe hulpvragen
15.8 Klinische probleemstelling 2
15.9 Verdiepende onderzoek en advies
15.10 (Behandel)verloop 2
15.11 Nabeschouwing
Bijlagen
Leerproblemen, licht verstandelijke beperking, niet-aangeboren hersenletsel, autismespectrumstoornis
Jorien van Hoorn, Marjolijn Glotzbach en Stephanie Welsenes
16.1 Aanmelding
16.2 Hulpvragen
16.3 Klinische probleemstelling
16.4 Neuropsychologisch onderzoek
16.5 Conclusie en advies
16.6 (Behandel)verloop
16.7 Nabeschouwing
Bijlagen
Concentratieproblemen, executieve functieproblemen, systeemproblematiek
Albert Ponsioen en Esther ten Brink
17.1 Aanmelding
17.2 Hulpvragen
17.3 Klinische probleemstelling
17.4 Inventarisatie leerproblematiek
17.5 Conclusie en advies
17.6 (Behandel)verloop
17.7 Nabeschouwing
Bijlagen
Hoogbegaafdheid, speciaal onderwijs, faalangst, autisme, eye movement desensitization and reprocessing (EMDR)
Dorine Slaats en Anja Vinck
18.1 Aanmelding
18.2 Hulpvragen
18.3 Klinische probleemstelling
18.4 Neuropsychologisch onderzoek
18.5 Conclusie en advies
18.6 (Behandel)verloop
18.7 Nabeschouwing
Bijlagen
Regressie in functioneren, psychose, autismespectrumstoornis (ASS) en impulsiviteit
Anne van der Waa en Sammy Roording
19.1 Aanmelding
19.2 Hulpvragen
19.3 Klinische probleemstelling
19.4 Neuropsychologisch onderzoek
19.5 Conclusie en advies
19.6 (Behandel)verloop
19.7 Nabeschouwing
Bijlagen
Begrippenlijst
Overzicht van tests, interviews, classificatie-instrumenten en vragenlijsten
Literatuur
Register
Over de auteurs
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account