Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Deze uitgave in de reeks ZorgBasics biedt een raamwerk om kwaliteitszorg te benoemen en begrijpen. Op heldere en puntsgewijze manier komen de belangrijkste begrippen en aspecten binnen de kwaliteitszorg aan bod.
In Zorgbasics Kwaliteitszorg worden diverse onderwerpen besproken: algemene uitgangspunten en begrippen, verschillende elementen van kwaliteitszorg, inzicht in belanghebbenden en hun bedoelingen, de kwaliteitskringloop en (kwaliteits)wetten.
De heldere schrijfstijl en de vele praktijkvoorbeelden maken dit een zeer geschikt boek voor hbo-studenten en zorgprofessionals binnen de gezondheidszorg.
Nieuw
In de vierde editie wordt hoofdstuk 5 over wetgeving geheel geactualiseerd. Ook worden er meer casussen toegevoegd. Positieve gezondheid wordt onder de aandacht gebracht en het doorlopen van de PDCA-cyclus wordt verduidelijkt. Qua voorbeelden, figuren en illustraties is deze editie verrijkt.
Inclusief online leeromgeving op Boom Academie
Op het online platform Boom Academie vind je de theorie uit dit boek, afgewisseld met oefenvragen en video’s. Dit helpt je om de kennis goed te verwerken en toe te passen. Ga naar boomstudent.nl om jouw toegang te activeren.
Doelgroep
Deze methode is voor studenten Verpleegkunde, Voeding en diëtiek en Ergotherapie bedoeld, maar andere zorgopleidingen binnen het hoger onderwijs kunnen er ook mee aan de slag.
Voorwoord
1 Inleiding
1.2 Uitgangspunten kwaliteit in de zorg
1.3 De begrippen kwaliteit en kwaliteitszorg
1.4 Onderscheid kwaliteitszorg
1.5 Kwaliteitszorg en beroepsuitoefening
1.6 Kwaliteitsmanagement
1.7 Kwaliteitszorg op macroniveau
1.8 Kwaliteitszorg op mesoniveau
1.9 Kwaliteitszorg op microniveau
1.10 Het model van Donabedian
1.11 De begrippenkaders van de Nationale Raad voor de Volksgezondheid
1.12 Kwaliteitszorgsystemen
1.13 Organisatie van de gezondheidszorg
1.14 Geraadpleegde literatuur
2 Kwaliteitszorg in huidig perspectief
2.1 De moderne benadering van kwaliteitszorg
2.2 Integrale kwaliteitszorg
2.3 Patiëntgerichtheid: de patiënt centraal
2.4 Multidisciplinaire zorg: samenwerking
2.5 Coördinatie van zorg/organisatorische kwaliteit
2.6 Ketenkwaliteit
2.7 Professioneel handelen
2.8 Evidence-based richtlijnen
2.9 Indicatoren
2.10 Prestatie-indicatoren Ziekenhuizen
2.11 Haalbaarheid continue kwaliteitsverbetering
2.12 De organisatie vanuit de patiënt
2.13 Geraadpleegde literatuur
3 Belanghebbenden en hun bedoelingen
3.1 Invloed van stakeholders op de huidige kwaliteitszorg
3.2 Gebruikers in de sector zorg en welzijn
3.3 Aanbieders van zorg en welzijn
3.4 Branche- en beroepsorganisaties
3.5 Inspectie
3.6 Verzekeraars
3.7 Overheid
3.8 Geraadpleegde literatuur
4 De kwaliteitskringloop
4.1 Cyclisch proces
4.2 Intercollegiale toetsing
4.3 Stappen van intercollegiale toetsing
4.4 Intervisie
4.5 Andere kwaliteitsmodellen
4.6 Benchmarken als kwaliteitsinstrument
4.7 Visitatie als kwaliteitsinstrument
4.8 Verschillen en overeenkomsten
4.9 Organisatie en planning
4.10 Lean in de zorg
4.11 SWOT-analyse
4.12 Geraadpleegde literatuur
5 (Kwaliteits)wetten
5.1 Wet BIG
5.2 Wet cliëntenrechten zorg
5.3 Kwaliteitswet zorginstellingen
5.4 Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz)
5.5 Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
5.6 Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst
5.7 Wet medezeggenschap cliënten zorginstellingen 2018
5.8 De Zorgverzekeringswet
5.9 Wet publieke gezondheid
5.10 Geraadpleegde literatuur
Over de auteur
Index
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account