ProActive Nursing: klinische problematiek inzichtelijk (3e druk)
Dit boek biedt een praktijkmodel, met competenties van het klinisch redeneren, gekoppeld aan de ICF-classificatie en de zogenaamde ‘body of knowledges' bij deze ICF- zorgthema’s.
Meer
ProActive Nursing is:
Meer
De toonaangevende ProActive Nursing reeks van Marc Bakker belicht theorie en praktijk van ICF-zorgthema's. Voor elk thema is een mindmap ontworpen. Hiermee leert de student de gevolgen van ziekten te observeren, te analyseren en te benoemen.
Sinds enige jaren is klinisch redeneren een centraal vak geworden, zowel op de onderwijsinstellingen als in het klinisch onderwijs. Voor velen was ‘klinisch redeneren’ nog niet zo lang geleden een nieuwe term, maar inmiddels is klinisch redeneren beroepsmatig erkend en opgenomen in zowel het schoolse als buitenschoolse deel van opleidingen.
ProActive Nursing: behulpzame partner
Zonder een stevige (biomedische) kennisbasis kun je echter niet (leren) klinisch redeneren. Als verpleegkundige zul je niet alleen een goede biomedische kennisbasis moeten hebben, maar deze ook paraat en bedside kunnen toepassen in de dagelijkse patiëntsituaties. Dat vergt beroepslevenlange studie, herhaling en onderhoud van ieders klinische kennisbasis. De ProActive Nursing reeks wil daar graag een behulpzame partner in zijn.
De reeks bestaat uit:
Marc Bakker wordt beschouwd als autoriteit op het gebied van het klinisch redeneren voor verpleegkundigen. Sinds 1980 is hij werkzaam als verpleegkundige. Zijn werkervaring strekt zich uit van intensive care tot spoedeisende hulp, van cardiac care tot anesthesie en van psychogeriatrie tot psychiatrie. Hij heeft ruim 25 jaar ervaring in het onderwijs en is momenteel werkzaam als Expert Lecturer in het Expertisecentrum ProActive Nursing van het VUmc.
Binnen ProActive Nursing werken verpleegkundigen, docenten, onderwijskundigen en andere deskundigen aan de kennis en kunde op het gebied van klinisch redeneren en het onderwijs daarin. We zijn steeds hard bezig om het leren klinisch redeneren beroepsgerichter en uitdagend te maken. Als verpleegkundige, grondlegger, docent en auteur van ProActive Nursing ben ik trots op wat we tot nu toe bereikt hebben, maar we blijven het leren klinisch redeneren voor verpleegkundigen continu verder ontwikkelen.
- Marc Bakker, uit inleiding van ProActive Nursing: klinische problematiek inzichtelijk