Bouwstenen is een interactieve digitale leermethode voor het opzetten, uitvoeren en verantwoorden van het praktijkonderzoek. Met Bouwstenen kunnen studenten eenvoudig in kaart brengen welke informatie zij op welk moment nodig hebben om beroepsproducten op te leveren. Bouwstenen helpt studenten om onderzoekend vermogen te ontwikkelen voor de toekomstige beroepspraktijk. Geschikt vanaf het eerste studiejaar tot en met het afstudeerproject.
Bouwstenen werkt intuïtief, is functioneel en brengt studenten precies bij de relevante onderzoeksinformatie die ze op dat moment nodig hebben. Kritisch reflecteren op onderzoeksactiviteiten is een belangrijk onderdeel van het onderzoeksproces. Met Bouwstenen werken studenten individueel of met een projectgroep aan hun opdracht. Uiteraard is het ook voor docenten mogelijk om mee te kijken met de activiteiten van de student.
Studenten starten met het opzetten van een project dat aansluit op de beroepspraktijk. De uitwerking daarvan wordt in Bouwstenen gevisualiseerd in een canvas. Hierin kunnen studenten verschillende soorten kaarten leggen, die hen stapsgewijs brengen tot een goed en onderbouwd beroepsproduct.
In Bouwstenen zit ook een uitgebreide kennisbank waarin alle aspecten worden uitgelegd die aan bod komen bij het ontwikkelen van beroepsproducten zoals:
- de verschillende typen praktijkprocessen;
- de op te leveren (deel)producten;
- de onderzoeksmethoden die daarvoor gebruikt kunnen worden;
- het reflecteren op het onderzoeks- en praktijkprocessen.