Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Dit product bestaat uit:
Over Praktische gespreksvoering (3e druk)
Het boek gaat met veel praktische voorbeelden en oefeningen van een eenvoudig gesprek naar een steeds ingewikkeldere vorm. Aan de orde komen achter-eenvolgens gesprekken over wat iemand doet, wat hij vindt van iets en met welke vraag hij zit. Dan voer je een probleemverhelderend gesprek en heb je de basis-vaardigheden nodig zoals doorvragen en samenvatten als het gaat om feiten, gedrag en beleving. De Human Social Functioningmethode met zijn concreet doorvragen op gedrag kan een hulpmiddel zijn om een ander aan te zetten tot een actiestap. Alle vaardigheden heb je ten slotte nodig voor het slechtnieuwsgesprek.
Met de bijbehorende TrainTool Basistraining Effectieve gespreksvoering social studies kunnen studenten oefenen met uiteenlopende vaardigheden. Zie inhoud voor meer informatie.
Meer informatie over hoe je het kunt inzetten in jouw onderwijs? Of vragen over TrainTool? Neem dan contact met ons op
Met de bijbehorende TrainTool van Praktische gespreksvoering oefent u de volgende vaardigheden:
De inhoud van het boek Praktische gespreksvoering:
Voorwoord 5
Voorwoord bij de derde druk 7
1 Gesprek 11
1.1 Een alledaags gesprek 11
1.2 De opbouw van het boek 13
1.3 Het professionele tweegesprek 17
1.4 Competenties 18
1.5 Oefeningen 18
1.6 Samenvatting 22
2 Feitengesprek 23
2.1 Voorbereiding 23
2.2 De start van het feitengesprek 26
2.3 De openingsvraag 28
2.4 Het antwoord van de gesprekspartner bij het feitengesprek 31
2.5 Vragen stellen naar de feiten 34
2.6 Samenvatten van de feiten 39
2.7 Storingen 42
2.8 Het afsluiten van het feitengesprek 44
2.9 Het categorieënsysteem 45
2.10 Competenties 49
2.11 Oefeningen 49
2.12 Samenvatting 55
3 Attitudegesprek 57
3.1 Wat is een attitude? 57
3.2 De start van het attitudegesprek 61
3.3 Het antwoord van de gesprekspartner bij het attitudegesprek 62
3.4 De keerzijde van de medaille 64
3.5 Samenvatten van de attitude 66
3.6 Vragen stellen bij de attitude 67
3.7 Luisteren zonder interpretatie 71
3.8 Non-verbaal gedrag 72
3.9 Het afsluiten van het attitudegesprek 74
3.10 Competenties 74
3.11 Oefeningen 75
3.12 Samenvatting 83
Praktischegespreksvoering2019_bijdruk.indd 9 10/06/2020 11:44:09 Praktische gespreksvoering 10
4 Probleemverhelderend gesprek 85
4.1 Het luisteren naar de vraag 86
4.2 De actiestap 107
4.3 Het advies 117
4.4 Competenties 132
4.5 Volgende stappen 133
4.6 Oefeningen 133
4.7 Samenvatting 142
5 Slechtnieuwsgesprek 143
5.1 De klap uitdelen 144
5.2 De klap opvangen 150
5.3 Een oplossing zoeken 154
5.4 Competenties 155
5.5 Oefeningen 155
5.6 Samenvatting 162
6 Interculturele communicatie 163
6.1 Culturen in Nederland 163
6.2 Culturele verschillen 166
6.3 Pinto: de culturalistische benadering 167
6.4 Hoffman: systeemtheoretische benadering 171
6.5 Azghari: het diversiteitsdenken 181
6.6 Booijink: communicatie tussen leerkrachten en ouders 182
6.7 Competenties 182
6.8 Oefeningen 183
6.9 Samenvatting 185
7 De Human Social Functioningmethode 187
7.1 De filosofie van Eugene Heimler 188
7.2 Het begingesprek 190
7.3 Andere technieken binnen de HSF-methode 199
7.4 Oefeningen 201
7.5 Samenvatting 201
Nawoord 203
Literatuur 205
Illustratieverantwoording 207
Register 209
Over de auteurs 215
TrainTool is de software van Faculty of Skills met digitale trainingen die aansluiten bij de theorie van het boek. In TrainTool kunnen studenten communicatieve vaardigheden oefenen met behulp van online video roleplays. Ze bekijken een video van een gesprekssituatie en nemen vervolgens hun eigen reactie op video op. Dat filmpje kan worden bekeken en van feedback voorzien door een mede-student, of de docent.
TrainTool kan worden gebruikt op de meeste moderne computers, laptops, telefoons en tablets. Voor gebruik op een mobiel apparaat (smartphone of tablet) is de TrainTool app nodig. Bekijk hier de systeemeisen.
Voordelen
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account