Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Opvoeding, onderwijs, jeugdcriminaliteit – iedereen heeft er een mening over. Op feesten en partijen, in de politiek en in de media worden we om de oren geslingerd met oneliners en verdraaide uitkomsten van empirisch onderzoek.
Voorbij de oneliners
Het is belangrijk om te praten over pedagogische thema’s. Nóg belangrijker is het om verder te kijken dan wat de krant, radio, tv en internet roepen. Complexe pedagogische onderwerpen vragen om echte aandacht op basis van goede informatie. Alleen zo kunnen we tegenwicht bieden aan de dominante onderbuikverhalen rond opvoeding en jeugd.
Dit eerste deel van Inleiding in de pedagogiek geeft die verdieping. Dit boek laat uw studenten kennismaken met een groot aantal thema’s en basisbegrippen uit de wetenschappelijke pedagogiek. Het geeft heldere inzichten en een brede blik op actuele, veelzijdige kwesties.
Inhoud
Dit eerste deel van Inleiding in de pedagogiek bespreekt de belangrijkste pedagogische vraagstukken en thema’s, zoals kinderrechten, jeugdcriminaliteit, pedagogische relatie, idealen, pedagogische verantwoordelijkheid, vluchtelingen, kinderarmoede, neurowetenschap, gamification en sociale media.
Deze onderwerpen worden onder de loep genomen door toonaangevende experts op het vakgebied, docenten aan universiteiten en hogescholen in Nederland en Vlaanderen. Ze geven wetenschappelijke duiding, bespreken vooronderstellingen en illustreren hun verhaal met voorbeelden.
Uniek aan dit boek
Doelgroep
Inhoudsopgave
1. Inleiding
Roel van Goor & Bruno Vanobbergen
2. De mens, het kind, de cultuur en de opvoeding
Wilna A.J. Meijer
3. Verantwoordelijkheid en de pedagogische relatie
Bas Levering
4. Leren en onderwijzen: Een pedagogische verhandeling
Wouter Pols
5. Idealen in opvoeding en onderwijs: Een zegen of een vloek?
Doret de Ruyter
6. Lichamelijkheid in opvoeden en onderwijzen
Joris Vlieghe
7. Kinderrechten als referentiekader in de pedagogische praktijk
Didier Reynaert
8. Pedagogiek en burgerschap
Maria Bouverne-De Bie & Joke Vandenabeele
9. Jeugdcriminaliteit
Henk Ferwerda & Tom van Ham
10. Geen ‘gezinsopvoeding’ in opvoedingsondersteuning?
Philippe Noens
11. Diversiteit in opvoeding en opvoedondersteuning
Marjolijn Distelbrink & Trees Pels
12. Pedagogisch perspectief ontwikkelen in situaties van kinderarmoede
Griet Roets en Tineke Schiettecat
13. Van onderwijsvrijheid naar onderwijsmarkt
Orhan Agirdag & Sjoerd Karsten
14. Over de relevantie van de neurowetenschap voor de pedagogiek
Paul Smeyers
15. Het kind als consument en onze zorg om de kindertijd
Bruno Vanobbergen
16. Naar een pedagogiek van radicalisering
Stijn Sieckelinck
17. Games, gamification en sociale media : Lerend spelen en spelend leren
David Nieborg & Joke Hermes
18. Vluchtelingenkinderen: Naar een relationeel perspectief op pedagogische praktijken in de context van gedwongen migratie
Lucia De Haene & Ilse Derluyn
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account