Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Als (aanstaand) leerkracht in het primair onderwijs moet je van alles weten en kunnen. De actualiteit rond onderwijs en jeugdbeleid wijst uit dat het samenwerken met ouders een steeds grotere rol is gaan spelen in het werk van leerkrachten. Voor de ontwikkeling van kinderen is het goed als ouders betrokken zijn bij de school. Hoe kunnen leerkrachten die betrokkenheid op een positieve manier stimuleren?
In dit boek wordt de competentie ‘communiceren met ouders’ uitgewerkt. De theorie wordt in de eerste hoofdstukken duidelijk uiteengezet, waarbij de onderwerpen ‘school en ouders’, ‘communiceren’ en ‘gesprekken met ouders (en hun kinderen)’ behandeld worden. Uitgebreid wordt ingegaan op de ‘ouderschapstheorie’ met als centrale vragen: wat is typisch voor ouders en hoe kunnen leerkrachten daar rekening mee houden? Communiceren met ouders en kinderen vraagt van de leerkracht een houding waarin afstemming en vertrouwen een grote rol spelen. Deze twee houdingsaspecten komen in het tweede deel naar voren. In de laatste hoofdstukken komen de vaardigheden aan bod: hoe voer je een gesprek met ouders, op welke wijze kan ook het kind worden betrokken bij deze gesprekken, welke interventies kun je daarbij toepassen en wat doe je als het samenwerken met ouders moeilijk wordt?
Nieuw
Deze nieuwe druk is volledig geactualiseerd en bevat nieuwe voorbeelden en cases. Daarnaast is er meer aandacht voor het systeemgericht werken, het handelen vanuit een persoonlijke visie en ouder- en kindgesprekken. Er is een hoofdstuk toegevoegd over het voeren van kindgesprekken.
Inclusief online leeromgeving met o.a. het online boek
Op de nieuwe online omgeving staan handige checklists en hulpmiddelen, video’s van praktijksituaties, opdrachten en het online boek. In deze talige en creatieve (reflectie)opdrachten wordt betekenis gegeven aan de ervaringen, de gevoelens, de gedachten en de motieven die een rol spelen binnen de communicatie met ouders en hun kinderen. Daarbij komen persoonlijke kwaliteiten naar voren en worden leerpunten aangereikt.
Doelgroep
Dit boek is bedoeld voor Pabo-studenten en leerkrachten in het (speciaal) basisonderwijs. Ook is het boek geschikt voor anderen die beroepsmatig met kinderen en hun ouders werken.
Inleiding 11
1 School en ouders 21
1.1 Leefwerelden 21
1.2 Pedagogische opdracht van de school 24
1.3 Rollen van ouders 25
1.4 Ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie 26
1.5 Actieve en niet-actieve ouders 28
1.6 Niveaus van ouderbetrokkenheid 29
1.7 Typen scholen 31
1.8 Partnerschap 32
1.9 Visie op ouders 34
1.10 Passend onderwijs: handelingsgericht werken 36
2 Communiceren 41
2.1 Het communicatieproces 42
2.2 Inhouds- en betrekkingsniveau 44
2.3 Verbale en non-verbale communicatie 45
2.4 Lagen binnen communicatie 47
2.5 Communicatiestijlen 49
2.6 Storingen in de communicatie 53
2.7 Interculturele communicatie 57
2.8 Metacommunicatie 60
2.9 Communiceren met kinderen 61
3. Ouderschap
3.1 Ouders zijn ouders 65
3.2 Deskundigheid van ouders 68
3.3 Ouderschapstheorie 69
3.4 Basisvaardigheden 71
3.5 Timen en doseren 75
3.6 Emoties van ouders 76
3.7 Buf ferprocessen 79
3.8 Leefwereld 81
4 Gesprekken met ouders (en hun kinderen) 83
4.1 Niet-geplande gesprekken 83
4.2 Geplande gesprekken 84
4.3 Gesprekssoorten 85
4.4 Tienminutengesprek 94
4.5 Het huisbezoek 97
4.6 Lagen van communicatie 98
4.7 Gespreksvoorwaarden 99
5 Afstemming 103
5.1 Respect, openheid, veiligheid en (zelf )vertrouwen 103
5.2 Samen opvoeden 105
5.3 Afstemming als opdracht 105
5.4 Grenzen en gradaties 108
5.5 Aandacht 109
5.6 Luisteren 110
6 Vertrouwen 113
6.1 Zelfvertrouwen en assertiviteit 113
6.2 Vertrouwen: persoonlijkheid en vaardigheden 114
6.3 Vertrouwen vergroten 117
6.4 Vertrouwen in de ouders 119
7 Het voeren van een oudergesprek 121
7.1 Voorbereiding op het gesprek 121
7.2 Regulerende vaardigheden 125
7.3 Terugblik op het gesprek 130
8 Het voeren van een kindgesprek 133
8.1 Basishouding 133
8.2 Luisteren naar kinderen 135
8.3 Basisbehoef ten 138
8.4 Gesprekken met kinderen; de voorbereiding 140
8.5 Regulerende vaardigheden 143
8.6 Terugblik op het gesprek 147
9 Gespreksinterventies 151
9.1 Interventies in gesprekken 151
9.2 Ontvanger- en zendervaardigheden 152
9.3 Doelbewust interveniëren 153
9.4 De tien gespreksinterventies 154
10 Moeilijke situaties in de samenwerking met ouders 167
10.1 Als het mis dreigt te gaan … 167
10.2 Conflicten 170
10.3 Perspectiefneming 172
10.4 Omgaan met conflicten 174
10.5 De vier G’s 176
10.6 Voorkomen is beter … 178
10.7 Richtlijnen bij moeilijke gesprekken 179
10.8 Blijf positief 181
Afsluiting 183
Literatuur 185
Trefwoordenregister 188
Over de auteur 192
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account