Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Hoe pak je het aan om interviews, observaties en documenten te verwerken tot resultaten en hoe rapporteer je daarover? Analyseren in kwalitatief onderzoek biedt een stappenmodel voor de systematische analyse van gegevens in kwalitatief onderzoek.
In dit boek leer je welke beslissingen je als onderzoeker neemt tijdens het onderzoeksproces en hoe je zelfstandig een onderzoek uit kunt voeren door steeds te schakelen tussen theorie en praktijk. De kwaliteit van je eigen onderzoek staat voorop en je leert andermans onderzoek beoordelen. De auteurs geven een duidelijke uitleg van kwalitatieve analyse met veel voorbeelden, tips en verwijzingen naar relevante achtergrondliteratuur.
Nieuw
In deze vierde druk staan nieuwe, actuele voorbeelden en is er extra aandacht voor de volgende onderwerpen: participatief actieonderzoek, de rol van big data bij kwalitatieve analyse, ethiek, validiteit, infographics in rapporten en het werken met analysesoftware.
Inclusief online leeromgeving met o.a. het online boek
Op de online omgeving vind je het online boek, links naar praktische hulpmiddelen en voorbeelden, opdrachten met uitwerkingen en een overzicht van veelgestelde vragen.
Doelgroep
Analyseren in kwalitatief onderzoek is in de eerste plaats bedoeld voor studenten, maar ook promovendi, docenten en onderzoekers in de praktijk kunnen er een belangrijk houvast aan hebben.
Voorwoord 5
1 Inleiding kwalitatief onderzoek 9
1.1 Inleiding 10
1.2 Omschrijving van kwalitatief onderzoek 12
1.3 Varianten van kwalitatief onderzoek 18
1.4 Kwalitatief en kwantitatief onderzoek 25
1.5 De keuze voor kwalitatief onderzoek 31
2 Onderzoeksopzet voor kwalitatief onderzoek 33
2.1 Het onderzoeksvoorstel 33
2.2 Literatuuronderzoek en theorie 36
2.3 Probleemstelling 40
2.4 Ethiek in kwalitatief onderzoek 47
3 Het bepalen van de steekproef 53
3.1 Waar wordt het onderzoek uitgevoerd? 53
3.2 Samenstelling en omvang van de steekproef 57
3.3 Generaliseerbaarheid of externe validiteit 63
3.4 Werving en toegang verkrijgen 66
4 Dataverzameling 69
4.1 Kwalitatieve onderzoeksgegevens 69
4.2 Participerende observatie, interviews en focusgroepen 74
4.3 Online dataverzameling 84
4.4 Zorgvuldig gegevensbeheer 87
5 Twee benaderingen van kwalitatieve analyse 91
5.1 Wat is analyseren? 92
5.2 Twee onderzoeksmodellen voor kwalitatieve analyse 97
5.3 De onderzoeksslang 99
5.4 De onderzoeksliaan 102
5.5 Overeenkomsten van beide benaderingen 105
6 Methoden en technieken van kwalitatieve analyse 107
6.1 Drie fasen van coderen 107
6.2 Inductief coderen volgens de onderzoeksslang 108
6.3 Deductief coderen volgens de onderzoeksliaan 128
7 Hulpmiddelen bij kwalitatieve analyse 139
7.1 Computerondersteunde kwalitatieve analyse 139
7.2 Memo’s: scharnier tussen denken en doen 142
7.3 Technieken die de analyse ondersteunen 143
8 Kwaliteit van onderzoek 153
8.1 Kwaliteitsdenken 153
8.2 Kwaliteitsbewaking 157
8.3 Beoordelen van kwaliteit van onderzoek 163
8.4 Wetenschappelijkheid van kwalitatief onderzoek 166
9 Rapporteren 169
9.1 Communiceren over onderzoek 169
9.2 Opbouw en onderdelen van publicaties 171
9.3 Tijdschrif ten en auteursrichtlijnen 180
9.4 Schrijf tips voor kwalitatief onderzoekers 184
Literatuur 191
Fotoverantwoording 200
Register 201
Over de auteurs 207
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account