Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Hoe vormen mensen zich een beeld van anderen? Wat is de rol van stereo typen en vooroordelen? Hoe kun je groepsbeslissingen en -prestaties verbeteren? Wanneer helpen mensen elkaar en waarom? Deze en nog veel meer vragen over hoe mensen elkaars gedrag, gedachten en gevoelens beïnvloeden, worden beantwoord in dit boek.
Naast wetenschappelijke theorieën worden in Sociale psychologie ook prikkelende experimenten en herkenbare situaties beschreven uit het dagelijks leven en de actualiteit. In elk hoofdstuk wordt een deelgebied onder de loep genomen. Aan de orde komen onder meer: zelfbeeld, eerste indrukken, aantrekkingskracht en relaties, beslissen, beïnvloeding, groepsgedrag, stereotypen en pro- en antisociaal gedrag.
De hoofdstukken in dit boek zijn geschreven door Nederlandse en Vlaamse hoogleraren en deskundigen uit de betreffende onderzoeksgebieden. De inhoud weerspiegelt de huidige wetenschappelijke kennis en sluit goed aan op de belevingswereld van de student. Het boek is prettig leesbaar, toegankelijk en concreet door de vele voorbeelden.
In deze vijfde herziene druk zijn de nieuwste wetenschappelijke inzichten verwerkt. Veel voorbeelden zijn aangepast aan actuele onderwerpen, zoals complotdenken, polarisatie, klimaatverandering, vaccinatie en pandemieën. Het boek is tevens compacter geworden.
Bij het boek hoort een online leeromgeving met het online boek, en de video’s, artikelen en achtergrond informatie waarnaar in het boek verwezen wordt. Bij elk hoofdstuk zijn voor studenten een begrippentrainer, verwerkingsopdrachten en oefentoetsen beschikbaar.
Sociale psychologie is geschreven voor studenten hogere sociale studies en andere studierichtingen waarbij aandacht is voor menselijk gedrag. Het boek is ook zeer geschikt voor professionals die beroepsmatig werken met andere mensen.
Woord vooraf 5
Inleiding 11
1 Sociale psychologie 15 (Roos Vonk)
1.1 Sociale invloed 16
1.2 Het sociaal-psychologisch perspectief 31
1.3 Sociaal-psychologisch onderzoek 54
Samenvatting 58
2 Het zelf 59 (Roos Vonk, Vera Hoorens en Sander Koole)
2.1 Zelfkennis 60
2.2 Zelfevaluatiemotieven 81
2.3 Het interpersoonlijke zelf 99
Samenvatting 117
3 Waarneming van personen 119 (Roos Vonk en Vera Hoorens)
3.1 De eerste indruk 120
3.2 Non-verbaal gedrag 139
3.3 Attributie: van gedrag naar eigenschap 159
3.4 Impressievorming 182
3.5 Sociale interactie: de belanghebbende waarnemer 189
Samenvatting 193
4 Attractie en intieme relaties 195 (Mariko Visserman, Vera Hoorens en Roos Vonk)
4.1 Affiliatie: de mens als sociaal wezen 196
4.2 Interpersoonlijke attractie 205
4.3 Liefde en seks 221
4.4 Intieme relaties 232
4.5 De ‘donkere kant’ van relaties 244
4.6 De toekomst van relaties 248
Samenvatting 254
5 Beslissen en kiezen 257 (Roos Vonk, Walter Schaeken, Marieke de Vries en Vera Hoorens)
5.1 Besliskunde: hoe nemen we besluiten? 258
5.2 Heuristieken 264
5.3 Motivationele en affectieve invloeden op beslissingen 283
5.4 Descriptieve beslissingsmodellen 302
5.5 Beter beslissen 306
Samenvatting 311
6 Attitudes en overredende communicatie 313 (Jacqueline Modde, Michelle van Gils, Vera Hoorens en Roos Vonk)
6.1 Wat zijn attitudes? 315
6.2 Vorming van attitudes 328
6.3 Relatie tussen gedrag en attitudes 334
6.4 Hardnekkigheid van attitudes 344
6.5 Attitude-verandering 347
6.6 Theorieën over attitude-verandering door
informatieverstrekking 352
Samenvatting 371
7 Beïnvloeding 373 (Carolien Martijn, Joris Fonteijn en Michael Vliek)
7.1 Onbewuste invloeden 375
7.2 Beïnvloeding door gedachteloosheid 382
7.3 Geregisseerde verwarring 390
7.4 Wederkerigheid 392
7.5 Consistentie en gevoelens van gebondenheid 398
7.6 Schaarste 406
7.7 Conformisme 411
7.8 Autoriteit en gehoorzaamheid 423
Samenvatting 428
8 Groepsgedrag 431 (Eric Van Dijk, Daan van Knippenberg, Jeroen Camps
en Jeroen Stouten)
8.1 Functies van de groep 432
8.2 Invloed van de groep op het individu: hoe gedragen
we ons? 440
8.3 Invloed van de groep op het individu: hoe presteren
we in groepen? 442
8.4 Kiezen tussen eigenbelang en belang van de groep 449
Sociale psychologie 5e druk.indd 8 03/08/2022 15:51:29
Inhoud 9
8.5 Beslissen in groepen 462
8.6 Diversiteit en verschil van mening 474
8.7 Leiderschap in groepen 477
Samenvatting 480
9 Stereotypen 483 (Ernestine Gordijn en Hedy Greijdanus)
9.1 Wat is sociale categorisatie? 484
9.2 Gevolgen van sociale categorisatie: vooroordelen, stereotypen en discriminatie 492
9.3 Waarom zijn we bevooroordeeld en stereotyperen we? 501
9.4 Wat zijn de gevolgen van stereotypen voor gedrag, gevoelens en cognities? 508
9.5 Wat zijn mogelijke gevolgen voor de gestereotypeerde? 520
9.6 Hoe kunnen we vooroordelen, stereotypen en discriminatie beperken? 526
Samenvatting 533
10 Agressie en prosociaal gedrag 535 (Vera Hoorens, Jacqueline Modde en Roos Vonk)
10.1 Wat is agressie, wat is prosociaal gedrag? 538
10.2 De biologische oorsprong van agressie en prosociaal gedrag 541
10.3 Agressie en prosociaal gedrag als aangeleerd gedrag 552
10.4 De invloed van de situatie 560
10.5 Een geïntegreerd theoretisch model 581
10.6 Het verminderen van agressie en bevorderen van altruïsme 589
Samenvatting 594
Literatuur 595
Beeldverantwoording 659
Trefwoordenregister 661
Over de auteurs 670
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account