Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Deze exclusieve masterclass biedt professionals een actuele en verdiepende blik op de diagnostiek en behandeling van verslaving. Onder begeleiding van vijf experts uit de wetenschap en klinische praktijk word je meegenomen in de meest recente inzichten op het gebied van epidemiologie, etiologie, neurobiologie en cognitieve functies bij verslaving. Daarnaast leer je hoe je psychiatrische comorbiditeit beter kunt herkennen en behandelen, met aandacht voor praktijkgerichte casuïstiek en dilemma’s uit de klinische praktijk.
Diagnostiek van verslaving is complex, mede door de interactie met comorbide psychiatrische stoornissen en de beperkingen van traditionele classificatiesystemen zoals de DSM-5. Hoe verhoudt verslaving zich tot andere psychische stoornissen? Welke diagnostische modellen helpen ons verder? En hoe vertalen we deze inzichten naar de praktijk?
Deze exclusieve masterclass biedt professionals een actuele en verdiepende blik op de diagnostiek en behandeling van verslaving. Onder begeleiding van vijf experts uit de wetenschap en klinische praktijk word je meegenomen in de meest recente inzichten op het gebied van epidemiologie, etiologie, neurobiologie en cognitieve functies bij verslaving. Daarnaast leer je hoe je psychiatrische comorbiditeit beter kunt herkennen en behandelen, met aandacht voor praktijkgerichte casuïstiek en dilemma’s uit de klinische praktijk.
Met maximaal zestig deelnemers biedt deze masterclass een unieke combinatie van wetenschappelijke diepgang en directe praktijktoepassing, met volop ruimte voor interactie.
Ochtenddeel: Wetenschappelijke inzichten en actuele ontwikkelingen
Middagdeel: Diagnostiek en casuïstiek in de klinische praktijk
Psychiaters & AIOS psychiatrie – Verdiep je in de neurobiologische en psychopathologische structuren van verslaving en de implicaties voor diagnostiek en farmacotherapie.
Klinisch psychologen & GZ-psychologen – Krijg een state-of-the-art inzicht in transdiagnostische factoren, alternatieve diagnostische modellen (HiTOP, RDoC, netwerkmodellen) en praktijkgerichte casuïstiek.
Psychotherapeuten – Leer hoe verslaving en comorbiditeit samenhangen en welke behandelstrategieën en interventies effectief zijn.
Verslavingsartsen & verpleegkundig specialisten ggz – Verbreed je kennis over de samenhang tussen verslaving en andere psychiatrische stoornissen, cognitieve functies en neuropsychologie.
Basispsychologen & SPV’ers – Ontwikkel een sterke diagnostische basis en krijg praktische handvatten om verslavingsproblematiek beter te signaleren en te behandelen.
Andere geïnteresseerde ggz-professionals – Werk je binnen de verslavingszorg of ggz en wil je je verdiepen in de nieuwste inzichten en behandelmogelijkheden? Dan is deze masterclass ook voor jou.
(Eigen) klinische casuïstiek
is psychiater en onderzoeker met expertise in verslaving en neurobiologie. Hij promoveerde in 2014 aan de Universitat de Barcelona op onderzoek naar de invloed van cannabisverslaving op psychose en hersenfuncties. Hij leidt sinds 2018 het Zorgprogramma Middelengebruik in het UMC Utrecht. Zijn focus ligt op preventie, verbetering en integratie van verslavingszorg, en het therapeutisch gebruik van middelen zoals cannabinoïden. Sinds 2020 is hij voorzitter van de afdeling Verslavingspsychiatrie bij de NVvP. Daarnaast is hij hoofddocent bij de Nijmeegse Opleiding tot Verslavingsarts (NOVA) en het Leertraject Verslavingspsychiatrie aan het Radboudumc, en draagt bij aan diverse onderwijs- en onderzoeksinitiatieven.
is als hoofd Onderzoek en zorginnovatie van het Parnassia Addiction Research Centre (PARC) werkzaam bij Brijder. Daarnaast is hij als wetenschapslid verbonden aan Verslavingskunde Nederland en is hij lid van de Wetenschappelijke Raad van het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie. Sinds 2015 is Vincent als bijzonder hoogleraar Verslaving en psychiatrische comorbiditeit verbonden aan de afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie (Curium) van het LUMC en de afdeling Volwassenenpsychiatrie van de Universiteit Leiden. Met zijn leeropdracht wil Hendriks het onderzoek en onderwijs op het gebied van verslaving bij zowel jongeren als volwassenen stimuleren en de samenwerking tussen de verslavingszorg, psychiatrie en de academische wereld versterken.
is als klinisch psycholoog-psychotherapeut onder meer werkzaam bij Jellinek. Zij heeft zich op verschillende academische poliklinische werkplekken gespecialiseerd in angststoornissen, PTSS en verslaving. Zij is gepromoveerd met onderzoek naar angststoornissen bij alcoholverslaving. Daarna heeft Marquenie als senior onderzoeker, supervisor en behandelaar meegewerkt aan verschillende onderzoeken naar Imaginaire Rescripting bij PTSS. In de verslavingspopulatie van Jellinek werd deze behandelmethode recent vergeleken met Imaginaire Exposure en met EMDR. Daarnaast geeft ze les over verslaving en imaginaire rescripting. Sinds 2020 is zij als plaatsvervangend hoofdopleider betrokken bij de KP-opleiding van RINO amsterdam.
is als klinisch neuropsycholoog en senior onderzoeker werkzaam bij Jellinek. Ze is gespecialiseerd in diagnostiek binnen de verslavingszorg, met focus op cognitief functioneren, intelligentie en ADHD. In 2009 promoveerde ze op de langetermijneffecten van xtc op cognitieve functies. Bij Jellinek onderzoekt ze vraagstukken rond cognitief functioneren en predictoren voor drop-out gedurende een klinische verslavingsbehandeling. Voor de KP-opleiding aan RINO amsterdam verzorgt ze samen met Loes Marquenie het onderdeel Complexe psychopathologie en diagnostiek bij middelengebruik. Daarnaast is ze docent Klinische neuropsychologie aan de Universiteit van Amsterdam.
begeleidt als psycholoog en senior onderzoeker onderzoek naar screening en behandeling van verslaving en comorbiditeit bij jongeren in de jeugdverslavingszorg. Ze is werkzaam bij aan het Parnassia Addiction Research Centre (PARC) en Brijder Verslavingszorg.
Voor deze masterclass is accreditatie toegekend voor
Voor deze masterclass is accreditatie in aanvraag voor
Mocht je vereniging hierboven niet vermeld zijn, neem dan contact met ons op.
* Volgens de accreditatieregeling mogen artsen per herregistratieperiode maximaal 25% geaccrediteerde nascholing buiten het eigen vakgebied volgen.
Het inschrijfgeld bedraagt € 455,-.
Oud-deelnemers van een cursusweek Integratieve Theoriegestuurde Psychodiagnostiek en van de eerdere masterclasses binnen dit curriculum betalen € 395,-.
Voor AIOS en zij die een reguliere beroepsopleiding volgen tot gz- of klinisch (neuro-)psycholoog of psychotherapeut geldt een speciaal tarief van € 275,- (met een verklaring van de opleider).
Wil je masterclass 7 bijwonen op vrijdag 23 mei 2025, schrijf je dan in via bovenstaande button.
Wij bieden iedereen die zich heeft ingeschreven de mogelijkheid zich te laten vervangen door een collega. Bekijk hier onze algemene voorwaarden.
Psychodiagnostiek is een essentieel onderdeel in het handelen van elke clinicus. Het doel van de psychodiagnostiek is het op systematische wijze in kaart brengen van trekken en symptomatologie, van de sterke en zwakke kanten van de patiënt op het gebied van o.a. affectregulatie, cognitieve vaardigheden, sociale vaardigheden, sociaal emotionele informatieverwerking, hechting en afweer, ook beoogt het zicht te krijgen op de innerlijke objectrelaties van de patiënt, diens zelfbeeld, innerlijke conflicten en pijngebieden en manieren waarop hiermee wordt omgegaan.
Zonder theorie is psychodiagnostiek uitvoeren niet mogelijk. De psychodiagnostiek vereist kennis van verschillende theoretische modellen zoals de objectrelatie theorieën, de structurele benadering, de zelfpsychologie, hechtingstheorieën, theorieën over emotieregulatie, en over de ontwikkeling van vaardigheden en functies gedurende de levensloop.
Recent zijn ook andere modellen in de belangstelling gekomen, zoals de netwerktheorie, waarin op bottom up wijze clusters van symptomen en trekken worden geïdentificeerd en hun onderlinge relaties worden weergegeven. In deze theorie spreekt men ook van symptoomtrajecten met als vraag waarom bij de ene persoon symptomen “uitdoven” en bij de andere persoon de ontwikkeling van de symptomatologie leidt tot uiteindelijk een manifeste toestand van psychopathologie. Daarnaast moet in dit kader ook de Hiërarchische Taxonomie van Psychopathologie (HiTOP) genoemd worden, waarbij nadruk ligt op factoren die symptomen en trekken overstijgen. Met name in deze twee modellen lijkt het onderscheid tussen traits en symptomatologie te vervagen.
De psychodiagnostiek kan dan ook met recht een ingewikkeld vak genoemd worden dat een blijvende nadruk op kennisvergaring nodig maakt teneinde dit deel van de professie op kwalitatief verantwoorde wijze uit te kunnen oefenen.
Dit curriculum beoogt een reeks masterclasses aan te bieden, waarin de vigerende wetenschappelijke inzichten, de klinisch theoretische modellen en visies alsmede de toepassing ervan in de dagelijkse praktijk aan de orde komen.
De masterclasses worden opgebouwd in de vorm van een afwisseling van aandacht voor de stand van de wetenschap, klinisch-theoretische verdieping en ook praktische toepassing door middel van casuïstiek uit jouw eigen praktijk. De masterclasses zullen worden verzorgd door gerenommeerde docenten, wetenschappers en/of ervaren clinici.
Het uiteindelijke doel van de masterclasses is dat je op de hoogte blijft van de state of the art van het vakgebied van de psychodiagnostiek en jouw kennis en kunde kan verbreden en verdiepen.
is klinisch neuropsycholoog, klinisch psycholoog en psychotherapeut. Zij is werkzaam als afdelingshoofd Medische Psychologie in het Maastricht UMC+, supervisor behandeling voor de KNP-opleiding en werkbegeleider neuropsychologische diagnostiek en management binnen de KP-opleiding. Al ruim 30 jaar richt zij zich op het grensvlak tussen soma en psyche bij verschillende doelgroepen in het ziekenhuis. Op dit moment gaat haar speciale aandacht uit naar de functioneel neurologische stoornis, waarbij zij betrokken is bij de verschillende settingen binnen het ziekenhuis waar diagnostiek en behandeling op maat voor deze groep geleverd worden, zowel poliklinisch, in de dagbehandeling als op de afdeling Psychiatrie binnen het MUMC+. Zij is bestuurlijk actief binnen de Stichting Wetenschapsbevordering Klinisch psychologen en Klinische neuropsychologen, voorzitter van de sectie Medische Psychologie van het NIP en zit namens het NIP in het bestuur van TOP-opleidingen.
is geregistreerd klinisch psycholoog en psychotherapeut, supervisor/leertherapeut gedragstherapie en supervisor NVP. Zij is als docent psychodiagnostiek verbonden aan meerdere postmasteropleidingen en geeft supervisie psychodiagnostiek aan psychologen in opleiding tot GZ-psycholoog, aan GZ-psychologen in opleiding tot klinisch psycholoog en aan psychotherapeuten in opleiding. Ze is specialist op het gebied van de psychodiagnostiek, in het bijzonder op het gebied van de theoriegestuurde dynamische persoonlijkheidsdiagnostiek met behulp van o.a. persoonlijkheidsvragenlijsten. Haar werk kenmerkt zich door een voortdurend streven naar integratie van theoretische modellen, wetenschappelijk onderzoek en de klinische praktijk.
is psychiater en senior onderzoeker bij de Parnassiagroep, PsyQ Haaglanden, afdeling Angststoornissen locatie Lijnbaan en het Mark van der Gaag Research Center (MRC) op de Zoutkeetsingel in Den Haag. Als onderzoeker is hij verbonden aan de Parnassia Academie en de Vrije Universiteit Amsterdam, faculteit der Gedrags- en Bewegingswetenschappen. Hij is docent complexe psychopathologie bij de RINO groep Utrecht en Amsterdam voor de opleiding tot klinisch psycholoog en betrokken bij de opleiding van psychiaters in de regio Den Haag.
is als klinisch psycholoog, senior wetenschappelijk onderzoeker en opleider werkzaam bij Reinier van Arkel in ’s-Hertogenbosch, waar hij vooral met adolescenten en jongvolwassenen werkt. Hij is waarnemend hoofdopleider voor de opleiding tot klinisch psycholoog specialist bij de Stichting Postdoctorale Opleidingen in Nijmegen en hoofddocent psychodiagnostiek voor dezelfde opleiding bij het Radboud Centrum Sociale Wetenschappen van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hij is als bijzonder hoogleraar verbonden aan het Behavioural Science Institute van de Radboud Universiteit in Nijmegen. Zijn onderzoek is vooral gericht op de diagnostiek van persoonlijkheid en psychopathologie.
is klinisch psycholoog, psychotherapeut en is werkzaam als opleider en supervisor. Hij heeft zich de afgelopen dertig jaar vooral gespecialiseerd in (persoonlijkheids-)diagnostiek en indicatiestelling binnen een theoriegeïntegreerd en contextueel kader. Hij was werkzaam als (waarnemend) hoofd Psychodiagnostiek bij Altrecht, en (waarnemend) P-opleider bij Altrecht en psychologenpraktijk Perspectief. Tot voor kort maakte hij deel uit van het bestuur van de Stichting Wetenschapsbevordering Klinisch psycholoog en Klinisch neuropsycholoog en was hij daarbinnen secretaris van het Wetenschapsfonds. Jaarlijks geeft hij samen met dr. Liesbeth Eurelings-Bontekoe een intensieve cursusweek in de integratieve theoriegestuurde psychodiagnostiek. Hij is betrokken bij de GZ- en KP-opleiding aan de RINO Groep te Utrecht.
Deze masterclass is ontworpen voor psychiaters, psychologen, psychotherapeuten en andere professionals binnen de ggz die zich willen verdiepen in diagnostiek en behandeling van verslaving.