Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
In onze samenleving zijn mensen steeds meer afhankelijk van hun talent en de eigen inzet om succesvol te zijn. Een groeiende groep jongeren voelt zich achtergesteld in de race om te presteren. Zij worden ondergewaardeerd, buitengesloten of falen, omdat hun talent niet vanzelf tot volle ontwikkeling komt.
Talentgericht werken met kwetsbare jongeren biedt inzicht in de wijze waarop sociale professionals, via een talentgerichte benadering en de methodische handvatten die daarbij horen, aan de persoonlijke groei en maatschappelijke participatie van kwetsbare jongeren kunnen werken. De talentprogramma's die zij inzetten zijn van grote betekenis om deze jongeren te inspireren, te motiveren en samen met hen nieuwe of andere mogelijkheden te creëren.
Talentgericht werken met kwetsbare jongeren bestaat uit drie delen. Deel 1 biedt, na een verkenning van meerdere perspectieven op talent en talentontwikkeling, inzicht in de pedagogische betekenis en de waarde van talentgericht werken. De auteurs beschrijven dit als ontwikkelwerk, erkenningswerk en verbindingswerk. Deel 2 biedt vijf handelingsvormen die richting gevend zijn voor het praktisch handelen: Aansluiten, Aanwakkeren, Aanmoedigen & Temperen, Bijzonder maken en Verbinden. De auteurs gaan in deel 3 aan de hand van bestaande kennis en eigen empirisch onderzoek in op drie thema's die gerelateerd zijn aan de talentgerichte benadering: succeservaringen, rolmodellen en de werking van talentprojecten als preventiestrategie. Het boek is verrijkt met levendige casuïstiek en praktijkvoorbeelden. Bij het boek hoort een website met opdrachten en oefeningen, beeldmateriaal, links naar artikelen, methodiekbeschrijvingen en webcolleges.
Talentgericht werken met kwetsbare jongeren is geschreven voor studenten en (beginnende) professionals die zich in hun studie of werk richten op het ontwikkelingsgericht begeleiden van jongeren. Het kan gebruikt worden als studieboek in bacheloropleidingen van het hbo en in de curricula voor specifieke uitstroomprofielen.
Sebastian Abdallah is docent Culturele en Maatschappelijke Vorming en onderzoeker aan de Hogeschool van Amsterdam. Maike Kooijmans werkt als docent en onderzoeker bij de Academie voor Sociale Studies van Avans Hogeschool in 's-Hertogenbosch.
Jolanda Sonneveld is als onderzoeker en methodiekontwikkelaar verbonden aan het Lectoraat Youth Spot aan de Hogeschool van Amsterdam. Het boek is ontwikkeld in samenwerking met diverse deskundigen op het gebied van talentontwikkeling met jongeren werkzaam in jongerenwerkorganisaties, hogescholen, roc's en kennisinstituten.
Extra voor studenten:
Bij deze uitgave is additioneel studiemateriaal beschikbaar voor studenten. Deze kun je benaderen via de url in het boek.
Extra voor docenten:
Bij deze uitgave is additioneel docentmateriaal beschikbaar. Ben je docent en schrijf je onze uitgave voor, dan kun je dit materiaal opvragen via advies@boom.nl.
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account