Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
ICT’ers leveren betere softwareproducten wanneer ze klantgericht denken en werken. Kennis van software requirements is hiervoor onmisbaar. Aan de slag met software requirements is een praktische gids voor ICT-studenten en ICT’ers die in projecten de requirements van belanghebbenden willen achterhalen, documenteren, toetsen en managen. Deze methode behandelt de fundamentele concepten van requirements engineering voor zowel agile als sequentiële ontwikkeltrajecten.
Inhoud
Het beheersen van het vak requirements engineering stelt jou als ICT’er in staat om effectief bij te dragen aan de ontwikkeling van software die waarde creëert voor gebruikers, opdrachtgevers en andere belanghebbenden.
In deze methode leer je softwarekwaliteit als uitgangspunt te nemen bij het ontwerpen, ontwikkelen, testen en in gebruik nemen van software. Deze vaardigheden zijn essentieel in de hedendaagse softwareontwikkeling en dragen bij aan jouw succes in je loopbaan als ICT’er.
De belangrijkste bouwstenen van deze methode zijn praktische concepten, versterkt door gevarieerde voorbeelden, opdrachten, oefentoetsen, uitwerkingen en checklists. Zo kun je de verworven kennis direct toepassen en bereid je je goed voor op de beroepspraktijk.
Online leeromgeving op Boom Academie
Op het online platform Boom Academie vind je de theorie uit dit boek, afgewisseld met praktische en aansprekende casussen, opdrachten en toetsen. Dit helpt je om de kennis goed te verwerken en toe te passen. In het voortgangsoverzicht zie je je resultaten. Ga naar boomstudent.nl om jouw toegang te activeren.
Doelgroep
Aan de slag met software requirements is geschreven voor ICT-studenten en professionals, en helpt bij het onderzoeken van requirements in ICT-projecten.
Voorwoord
Introductie
Deel 1: De fundering
2 Fundamenten van requirements
2.1 Indeling van requirements in dit boek
2.2 User stories
2.3 Functionele en niet-functionele software requirements
2.4 Requirements voorzien van acceptatiecriteria
2.5 Taalmodellen veilig en verantwoord gebruiken
2.6 Samenvatting
2.7 Slotopdracht: Slimme elektronische leeromgeving
2.8 Checklist requirements
2.9 Checklist acceptatiecriteria
3 Functionele software requirements
3.1 Wat is een functie?
3.2 Functionele decompositie
3.3 Samenvatting
3.4 Slotopdracht: Functionele software requirements ontleden
3.5 Checklist functionele decompositie
4 ISO 25010 als referentiekader voor kwaliteitsrequirements
4.1 Het wat, waarom en hoe van kwaliteit
4.2 Kwaliteitsrequirements volgens ISO 25010
4.3 Samenvatting
4.4 Slotopdracht: Kwaliteitsrequirements voor een bankapp
5 Ontwikkelmethoden en impact op requirements
5.1 Het wat en waarom van methoden en methodieken
5.2 Sequentiële aanpak
5.3 Agile methoden
5.4 Hybride methoden: agile en V-model combineren
5.5 Samenvatting
5.6 Slotopdracht: Geschikte ontwikkelmethoden selecteren
Deel 2: Requirements engineering
6 Fundamenten van requirements engineering
6.1 De vier kernactiviteiten in requirements engineering
6.2 Verloop kernactiviteiten in requirements engineering
6.3 Ethische dilemma’s in requirements engineering
6.4 Casestudie: Requirements engineering in een agile project
6.5 Samenvatting
6.6 Slotopdracht: Software Requirements Specification opstellen
7 Requirements eliciteren
7.1 Eisen aan gegevens- en informatiekwaliteit
7.2 Use case diagram voor systeemcontext
7.3 Informatiebronnen voor het eliciteren van requirements
7.4 Technieken voor requirements eliciteren
7.5 Samenvatting
7.6 Slotopdracht: Informatiebronnen en technieken selecteren
8 Requirements documenteren
8.1 Kwaliteitseisen afstemmen op de doelgroep en de context
8.2 Handreikingen voor requirements schrijven
8.3 Product backlog
8.4 Samenvatting
8.5 Slotopdracht: Requirements documenteren in een project
9 Requirements toetsen
9.1 Eisen aan de kwaliteit van requirements
9.2 Toetstechnieken
9.3 Aandachtspunten bij agile projecten
9.4 Samenvatting
9.5 Slotopdracht: Product backlog opstellen en toetsen
10 Requirements managen
10.1 De levenscyclus van requirements
10.2 Samenvatting
10.3 Slotopdracht: Requirements management tool selecteren voor een Scrum team
11 Casestudie: De legacy machine
11.1 Technical debt
11.2 Case 1: De noodzaak om te vernieuwen
11.3 Case 2: Het wiel verwisselen tijdens het rijden
11.4 Case 3: Beoogd versus daadwerkelijk gebruik
11.5 Conclusie
Bijlage A: Template Software Requirements Specification (SRS)
Geraadpleegde literatuur
Begrippenlijst
Over de auteurs
Index
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account