Interview met Kees Benschop auteur van ‘Alles voor NIMA A’
Waarom wilde u dit boek ontwikkelen? Hoe vindt u het om een studieboek te schrijven?
“Omdat marketing duidelijk mijn interesse heeft, en omdat ik vind dat het bestaande materiaal te weinig toegankelijk is. Leermateriaal maken doe ik met plezier. Zelf ben ik niet dom, maar kennis komt me ook niet meteen aanwaaien. Het kost me vaak wat moeite om iets nieuws goed te begrijpen. Dat stelt me in staat om het leerproces mentaal goed te volgen, om iemand anders iets uit te leggen op een manier die zo simpel mogelijk is.”
Waarom moeten docenten dit boek gebruiken?
“Moeten is een groot woord. Dit studieboek biedt wel veel voordelen. Het voordeel van dit boek is dat je alle materiaal bij de hand hebt in één boek, in plaats van versnipperd over verschillende delen. Een ander voordeel is relatief eenvoudig taalgebruik, geen moeilijke woorden als het simpel kan, wat leidt tot toegankelijk leermateriaal. Ook is er op de website zeer uitgebreide oefenstof aanwezig, waarbij studenten in een aantal fasen hun kennis en vaardigheid kunnen controleren en verbeteren: van verwerkingsopdrachten (open vragen) naar oefentoetsen (vooral multiple choice) naar uitgebreidere oefentoetsen naar oefenexamens die lijken op de examens van het Nima. Voor docenten zijn PowerPoint presentaties per hoofdstuk beschikbaar om de les te ondersteunen.”
Veel studenten zijn zenuwachtig bij het idee van het maken van het examen NIMA A Marketing. Wat wilt u de studenten meegeven bij hun voorbereiding op het examen?
“Nooit bang zijn om iets te vragen. En verder: oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Bij de oefenstof bij het boek krijg je bij elke vraag feedback, ook over de plaats in het boek waar het onderwerp is behandeld. Noteer de paragraafnummers bij vragen waar je mee de mist in ging, dan houd je een lijstje over met verbeterpunten. Na bijspijkeren ga je door naar de volgende oefentoets. Veel succes!”
Welke trends kunnen we komende jaren verwachten op het gebied van marketing?
“Koffiedik kijken is een wat gevaarlijke bezigheid. Ik denk dat we de hausse in sociale media en mobiel internet voor het grootste deel achter ons hebben. De volgende fase zal vooral gaan over Big Data (aangewakkerd door internet of things) en AI. Een derde trend? Hopelijk dat meer aanbieders serieus aan geïntegreerde marketing en omnichanneling gaan doen, want dat staat wel mooi in de leerboeken maar in de praktijk is het daarmee vaak nog maar matig gesteld.”