Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Met passie naar professionaliteit behandelt (levens)thema’s die voor een hulpverlener essentieel zijn, zoals relaties aangaan, omgaan met gevoelens, zelfbeeld, verschil durven te maken, het conflict, leren en werken in een team en beroepshouding.
Kenmerken
Nieuw in de vierde druk
Inclusief online leeromgeving met o.a. het online boek
Hier staan o.a. video’s, oefeningen, een begrippentrainer voor studenten en het online boek. En voor docenten is er ook extra materiaal zoals handleidingen.
Doelgroep
Bestemd voor eerstejaarstudenten binnen de opleidingen Social Work, Sociaal Pedagogische Hulpverlening, Maatschappelijk Werk en Dienstverlening, Toegepaste Psychologie en Sociaal Juridische Hulpverlening.
Inleiding 9
1 Een nieuw beroep, een nieuwe opleiding 13
1.1 Het beroep social work 13
1.2 Geschiedenis van het beroep 16
1.3 De social worker nu 20
1.4 Beelden over leren – mentale modellen 24
1.5 Competentiegericht leren 24
1.6 Een open leerhouding 25
1.7 Leren en reflecteren 26
2 Een nieuwe start bouwt voort op het voorgaande 31
2.1 Je weg vinden in een nieuwe situatie 32
2.2 Een nieuwe start bouwt voort op het voorgaande 35
2.3 Relevantie voor het beroep 37
3 Relaties aangaan 41
3.1 De eerste indrukken 42
3.2 Vanzelfsprekendheden 45
3.3 Vanzelfsprekendheden en etnocentrisme 47
3.4 Andere kanten van iemand ontdekken 49
3.5 Aandacht 52
3.6 De rol van normen in relaties 53
3.7 De open en kritische houding van de hulpverlener 54
4 Omgaan met gevoelens 59
4.1 Wat zijn gevoelens en emoties? 61
4.2 Waardoor ontstaan gevoelens? 64
4.3 Wat hebben gevoelens te zeggen? 67
4.4 Bijzondere gevoelens 69
4.5 Op welke manieren kun je omgaan met je gevoelens? 73
4.6 Kun je leren om je gevoelens te ervaren? 75
4.7 Hoe werk je als hulpverlener met de gevoelens van je cliënt en die van jezelf? 75
5 Zelfbeeld 83
5.1 Ontstaan van je zelfbeeld 83
5.2 Zelfbeeldvervormingen 85
5.3 Het ef fect van je zelfbeeld op je gedrag en relaties 87
5.4 Invloed op je gedrag als hulpverlener 89
5.5 De kracht van de ‘negatieve delen’ van je zelfbeeld 91
5.6 Hoe kom je tot een realistisch en genuanceerd zelfbeeld? 92
5.7 Een positief zelfbeeld omzetten in gedrag 96
6 Verschil durven te maken 99
6.1 Het ontstaan van verschillen 99
6.2 De kracht van diversiteit 101
6.3 Vermijding 103
6.4 Verschil durven maken 104
6.5 Verschillen in het maatschappelijk krachtenspel 107
7 Het conflict 111
7.1 Het conflict: een afbakening 111
7.2 Hoe kun je reageren op conflicten? 112
7.3 De waarde van een conflict 115
7.4 Reflecteren is de basis voor je handelen 118
7.5 Omgaan met conflicten 119
8 Kritiek en feedback 127
8.1 Soorten kritiek 128
8.2 Kritiek als subjectieve correctie 129
8.3 Kritiek op inhoudsniveau en betrekkingsniveau 131
8.4 Kritiek en projectie 132
8.5 De Innerlijke Criticus 134
8.6 Kritiek of feedback geven 136
8.7 Onderdelen van goede feedback 137
8.8 Regels voor feedback geven 139
8.9 Feedback ontvangen 140
8.10 Feedback en de onderstroom 141
8.11 Complimenten geven 142
9 Leren en werken in een team 147
9.1 Wat is een team? 148
9.2 De betekenis van een team 148
9.3 Kenmerken van een goed functionerend team 150
9.4 Je houding in het team 152
9.5 Problemen in teams? 153
9.6 Trends in teams 158
10 Beroepshouding 165
10.1 Wat is een beroepshouding? 166
10.2 Polariteiten in het ontwikkelen van een beroepshouding 169
10.3 Kenmerken van een goede beroepshouding 173
10.4 Hoe werk je aan je beroepshouding? 180
11 Aanraken en aangeraakt worden 183
11.1 De betekenis van contact en aanraking 184
11.2 Aanraken is aangeraakt worden 188
11.3 De invloed van de socialisatie op aanraken 190
11.4 Als hulpverlener aanraken 191
11.5 Hoe kun je jezelf en je cliënt beveiligen? 195
11.6 Hoe verder? 197
12 Afhankelijkheid en macht 201
12.1 De begrippen afhankelijkheid en macht 202
12.2 Macht als tijdsverschijnsel 207
12.3 Macht, afhankelijkheid en persoonlijkheid 207
12.4 Destructief en constructief gebruik van macht 209
12.5 De macht van de hulpverlener 211
12.6 Professioneel gebruik van macht 213
13 Afscheid nemen in begeleidingsrelaties 217
13.1 Afscheid nemen, begripsafbakening 218
13.2 Reactiepatronen bij afscheid nemen 220
13.3 Verwerkingstaken bij afscheid nemen 221
13.4 Afscheid nemen en hechtingspatronen 222
13.5 Afscheid nemen: de rol van overdracht en tegenoverdracht 224
13.6 Afscheid nemen en een nieuw perspectief opbouwen 225
13.7 Afscheid nemen en de kracht van rituelen en symboliek 227
13.8 Handvatten 229
Nawoord 235
Literatuur 237
Illustratieverantwoording 241
Register 243
Over de auteur 245
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account