Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Door de toenemende diversiteit en voortdurende veranderingen in onze maatschappij en organisaties, wordt er steeds meer maatwerk van trainers gevraagd. Dit boek geeft je met behulp van de 7V’s theoretische én praktische handvatten waarmee je je eigen professionaliteit als trainer kunt versterken. Alle aspecten van het trainersvak komen hierbij aan bod, zoals je eigen professioneel handelen als trainer, soorten werkvormen, de invloed van groepsdynamica en de rol van de (organisatie)context.
1. Verkennen
2. Verrassen/verbeelden
3. Verdiepen
4. Verbreden
5. Verankeren
6. Vieren
7. Verrijken
De begrippen ‘persoonsgericht trainen’ en ‘waarderend trainen’ lopen als een rode draad door dit boek. Persoonsgericht trainen betekent dat je rekening houdt met de persoon van de deelnemer. Een persoon met al zijn gelaagde identiteiten: van functie, leeftijd, (culturele) achtergrond, gender, fysieke mogelijkheden tot overtuigingen en karaktertrekken. De persoon in zijn totaliteit leert en ontwikkelt zich, telkens weer. Waarderend trainen betekent dat je de kwaliteiten en talenten van je deelnemer versterkt. Je kijkt waarderend naar je deelnemer: wat gaat er wél goed en wat is van nature aanwezig?
De 7V’s zijn geïnspireerd op het theoretische model van appreciative inquiry, oftewel waarderend onderzoek. Door persoonsgericht en waarderend te trainen focus je niet op problemen of tekorten aan vaardigheden, maar bouw je voort op talenten, kwaliteiten en drijfveren.
Dit boek is in eerste plaats geschreven voor trainers, maar ook voor (leer)begeleiders, managers, opleiders, leerkrachten, supervisoren en coaches is het bruikbaar en leerrijk. De praktische tools bieden verdiepende reflectievragen en verrassende werkvormen die je meteen in de praktijk kunt uitproberen. Zo vergroot je het leerplezier en verbeter je de leerresultaten van je deelnemers én van jezelf.
Creëer ook een rijke, inclusieve leeromgeving met de 7V’s!
Voorwoord
Inleiding
Wat is persoonsgericht en waarderend trainen?
Wanneer persoonsgericht en waarderend trainen?
Definities van leren en trainen
Mijn inspiratie en reis als trainer (en mens)
Opbouw van dit boek
1 Verkennen
1.1 Een veilige sfeer creëren in een groep
1.2 Wat speelt er bij 'verkennen' in de groep?
1.3 Omgaan met brede diversiteit in groepen
2 Verrassen en verbeelden
2.1 Hoe komen jouw deelnemers tot leren?
2.2 Voorwaarden voor een rijke leeromgeving
2.3 Beeldende werkvormen
2.4 Werkvormen met dramatechnieken
2.5 Lichaamsgerichte werkvormen
2.6 Schrijfoefeningen
3 Verdiepen
3.1 Didactische tools
3.2 Groepsdynamische tools
3.3 Persoonsgerichte tools
3.4 Begeleidingskundige tools
4 Verbreden
4.1 Hoe maak je brede diversiteit bespreekbaar? (En wat als je het niet doet?)
4.2 Tools om te verbreden
4.3 De organisatie waarderend benaderen
4.4 Maatschappelijke invloeden
5 Verankeren
5.1 Manieren voor verankeren
5.2 De kunst van een goede evaluatie
6 Vieren
6.1 Hoe rond je zorgvuldig af?
6.2 Tools voor afronden en afscheid nemen
6.3 Hoe vier je de leerresultaten van je deelnemers?
7 Verrijken
7.1 Andere begeleidingsvormen
7.2 Online mogelijkheden voor een doorgaande leerontwikkeling
7.3 Hapklare brokken voor de zeven V's
Nawoord
Literatuur
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account