Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
'Wat wordt mijn bijdrage aan de strategie vandaag?' Als iedereen in de organisatie zich dit elke ochtend zou afvragen, wat een verschil zou dat maken!
Het uitwisselen van ervaringen en kennis via social media is voor veel mensen al heel vanzelfsprekend - privé én in hun werk. Professionals in organisaties kunnen onderhand heel goed zelf inschatten welke kennis relevant is en welke niet, maar toch blijkt het lang niet eenvoudig daarbij altijd het juiste strategische kompas voor ogen te houden.
Noodzakelijke kennis koppelt kennismanagement nadrukkelijk aan de strategie van de organisatie. Jan Jacob Bos ontwikkelde een 9-indicatoren model dat niet alleen laat zien hoe kenniswerkers efficiënt kunnen omgaan met kennis, maar ook wat er nodig is om met die kennis de strategie van de organisatie succesvol uit te voeren. Het boek geeft managers handvatten om hun professionals daarbij te helpen.
Voorwoord John Wood
Inleiding - Verouderde kennismanagementmodellen
Het 9-indicatorenmodel
-Inleiding
-Ontwikkeling van het model
-Het model in vogelvlucht
-Samenvatting
Plannen
Indicator 1 Kennismanagement inbedden in de strategie
1.1 Inleiding
1.2 Kennismanagement als uitgangspunt voor strategie
1.3 Een strategie opstellen
1.4 Kennisdoelstellingen opstellen op basis van de strategie
1.5 Kennisdoelstellingen op een andere manier
1.6 De kennisdoelstellingen succesvol uitvoeren
1.7 Casus: strategie
Samenvatting
Oefening: Kennisdoelstellingen opstellen
Plannen
Indicator 2 Geef verantwoordelijkheid
2.1 Inleiding
2.2 Verantwoording delegeren
2.3 Verantwoordelijk voor elkaar
2.4 Casus: verantwoordelijkheid
Samenvatting
Oefening: Verantwoordelijkheid
Plannen
Indicator 3 Geef ruimte
3.1 Inleiding
3.2 Ruimte om kennisdoelstellingen te realiseren
3.3 Innovatiegraad
3.4 Casus: ruimte
Samenvatting
Oefening: Ruimte bepalen
Uitvoeren
Indicator 4 Het leerproces
4.1 Inleiding
4.2 Inzicht in het leerproces
4.3 Expliciete kennis
4.4 Kennis delen
4.5 Kennis delen (verkorte versie)
4.6 Casus: inzicht in het leerproces
Samenvatting
Oefening: Inzicht in het leerproces
Uitvoeren
Indicator 5 Verantwoordelijkheid nemen
5.1 Inleiding
5.2 Verantwoording
5.3 Afspraken
5.4 Met wie wordt kennis gedeeld?
5.5 Cruciale kennis borgen
5.6 Casus: verantwoordelijkheid nemen
Samenvatting
Oefening: Cruciale kennis identificeren
Uitvoeren
Indicator 6 Kennisstrategie
6.1 Inleiding
6.2 Kennisstrategie bepaalt succes
6.3 Strategie vertalen naar kennisbehoefte
6.4 Casus: kennisstrategie
Samenvatting
Oefening: Organisatieaspecten in kaart brengen
Uitvoeren
Indicator 7 Kenniscultuur
7.1 Inleiding
7.2 Onderscheid tussen kennisculturen
7.3 Kenniscultuur optimaliseren
7.4 Casus: kenniscultuur
Samenvatting
Oefening: Kenniscultuur optimaliseren
Beoordelen
Indicator 8 Succes
8.1 Inleiding
8.2 De strategie uitvoeren
8.3 Succes op strategisch niveau
8.4 Succes op tactisch niveau
8.5 Succes op operationeel niveau
8.6 Casus: strategie omgezet in actie
Samenvatting
Oefening: Resultaten valideren
Beoordelen
Indicator 9 Continu verbeteren
9.1 Inleiding
9.2 Kenniscultuur optimaliseren door kenniswerkers
9.3 Kenniscultuur op tactisch niveau
9.4 Vanuit kenniscultuur naar strategie
9.5 Casus: continu verbeteren
Samenvatting
Oefening: Peer review
Het 9-indicatorenmodel in uw organisatie
-Inleiding
-Knelpunten inventariseren
-Knelpunten oplossen
-Samenvatting
-Oefening 1: Knelpunten inventariseren
-Oefening 2: Knelpunten oplossen
Bijlage Het 9-indicatorenmodel toepassen met behulp van scrum
Literatuur
Dankwoord
Over de auteur
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account