Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Leerboek, oefenboek en aanvullende digitale licentie 2e editie voor slechts €28,70* per
leerling per jaar!
*bij gebruik in een boekenfonds met een afschrijvingstermijn van 4 jaar en jaarlijkse
aanschaf licentie.
Mensen en taal wonen in elkaar. In de tweede editie gaan we nóg een stapje verder met ontdekken wat het schoolvak Nederlands allemaal voor moois te bieden heeft. Onderwerpen rondom taal en cultuur vormen het uitgangspunt voor het oefenen van vaardigheden en de keuze voor bronteksten, verhalen en gedichten. Bij grammatica kiezen we voor een betekenisvolle aanpak waarbij leerlingen leren redeneren over taal. KERN Nederlands sluit aan bij wat leerlingen onbewust al weten over taal, helpt hen bewust te worden en leidt op tot goede taalgebruikers. De complete leerstof voor de hele onderbouw staat per niveau in één overzichtelijk handboek. Daarnaast zijn er oefenboeken per leerjaar. Er is een aanvullende licentie voor gebruik naast het handboek of je kunt werken met het ebook en de aanvullende licentie. De tweede editie staat in een doorlopende leerlijn met KERN Nederlands taal & cultuur tweede fase.
Speciaal voor gymnasium/vwo+ bieden we een academische leerroute. Leerlingen worden hierin uitgedaagd met extra vakinhoud zoals een speciaal onderdeel retorica en taalkundige paragrafen over morfologie en fonologie. Het beschouwende en academisch karakter van deze leerroute komt eveneens naar voren in de speciale onderzoeksopdrachten aan het eind van elke oefenparagraaf.
Wij helpen docenten gemakkelijk starten met KERN Nederlands taal & cultuur 2e editie. Wij ondersteunen je graag. Neem contact met ons op!
Op basis van de positieve reacties op KERN Nederlands en voortschrijdend inzicht gaan we in deze nieuwe edities voor de onderbouw een stap verder door naast een rijke inhoud ook meer samenhang aan te brengen. We hebben gekozen voor een thematische aanpak zodat leerlingen met meer kennis nieuwe kennis kritisch tot zich kunnen nemen en zo tot dieper begrip komen. Daarnaast zijn we ervan overtuigd dat voor de socialisatie en persoonlijke vorming van leerlingen interactie met medeleerlingen en de docent noodzakelijk is. Leerlingen worden in de oefenboeken regelmatig gestimuleerd om na te denken over allerlei kwesties en met elkaar ideeën uit te wisselen. Doordat de thema’s raakvlakken hebben met het vak kan de docent er het nodige aan toevoegen.
Theo Witte – Neerlandicus en vakdidacticus
In KERN Nederlands taal & cultuur onderbouw 2e editie zijn de paragrafen over redekundige zinsontleding grondig herzien. De meeste leraren zullen de gebruikte ontleedtermen herkennen, maar de opzet is anders. Er is gekozen voor een meer betekenisgerichte aanpak, met aandacht voor zowel vorm als betekenis. Daarbij is ook bewust voor een andere volgorde van behandeling gekozen: we beginnen met de verbinding tussen onderwerp en gezegde, omdat hierin de centrale betekenis van de zin al zichtbaar is. De persoonsvorm, die voornamelijk op vorm (de congruentie met het onderwerp) gebaseerd is, komt dan iets later. In het oefenboek kunnen leerlingen de achterliggende concepten zelf ontdekken, maar er zijn ook meer traditionele oefeningen opgenomen. De verdiepende opdrachten spreken niet alleen de creativiteit van leerlingen aan, maar laten ze ook dieper nadenken over taalkundige kwesties.
Peter-Arno Coppen – Hoogleraar Vakdidactiek aan de Radboud Universiteit