Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Een eenvoudige hulpvraag kan door één beroepskracht worden beantwoord. Als iemands hulpvraag ingewikkelder is of als er meerdere vragen op hetzelfde moment zijn en er is een bijdrage van meerdere organisaties nodig, dan is samenwerking vanuit een breder perspectief wenselijk. Voor mensen met complexe hulpvragen of wie met een stapeling van problemen te maken heeft, is de ene keer een vorm van integrale afstemming tussen organisaties nodig en een andere keer een geïntegreerde teamaanpak. Idealiter zouden we al deze doelgroepen drempelloos en multidisciplinair willen bedienen. Echter blijken organisaties niet zelden langs elkaar heen te werken of diensten aan te bieden die niet of niet goed genoeg aansluiten bij de hulpvraag. Of ze werken volgens complexe regels die lang niet iedereen (meer) begrijpt. Met als gevolg dat juist de mensen die het meest hulp nodig hebben, deze niet of niet tijdig krijgen. Dat moet én kan anders.
In de periode rond de transitie van het sociaal domein in 2015 had de gemeente Oss de ambitie om te werken aan vitale, leefbare wijken met gezondere inwoners. In een voorbereidend bestuurlijk overleg over de transitie maakte de verantwoordelijke wethouder zich sterk voor het ondergeschikt maken van het eigen organisatiebelang aan deze gezamenlijke ambitie. Die duidelijke visie op samenwerking stond aan de basis van wat de proeftuin ging worden. De Raad voor de Volksgezondheid en Samenleving (RVS) noemde de Proeftuin Ruwaard als voorbeeld van een aanpak die vorm en inhoud geeft aan de broodnodige ‘missiegedreven innovatie’ in de zorg en het sociaal domein. In de proeftuin is het gelukt om ‘anders denken, anders doen, anders organiseren’-aanpak (ADDO) succesvol te adopteren.
Met de ADDO-veranderaanpak kunnen samenwerkende organisaties in zorg, welzijn en wonen tegen lagere kosten werken aan verbetering van de leefbaarheid en gezondheid van inwoners van een gemeente, wijk of gebied. Zij doen dit door te leren, te experimenteren en te denken in mogelijkheden in plaats van belemmeringen. Zo’n aanpak zoekt weer aansluiting bij de bedoeling: mensen zelf verantwoordelijkheid geven voor hun eigen leven en leefomgeving. Dat de aanpak werkt bewijzen de resultaten van verschillende programma’s en projecten. Anders denken, doen en organiseren biedt bouwstenen die kunnen helpen om een gedrags- en cultuurverandering binnen buurten, wijken of andere afgebakende gebieden te bewerkstelligen. Niet van bovenaf opgelegd, maar geïnspireerd op voorbeelden en vooral door van elkaar te leren in de dagelijkse praktijk.
Het boek bevat meerdere figuren. Twee hiervan kun je extra downloaden door hieronder op het gewenste figuur te klikken:
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account
Over de cookies op deze website
We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over jouw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse.
Over de cookies op deze website
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Je kunt je toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vind je meer informatie.
Noodzakelijke cookies
Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.
Analytische cookies
Een goede website is nooit af. Met cookies voor statistieken analyseren we hoe bezoekers onze website gebruiken. Zo ontdekken we wat goed werkt en wat wij nog beter moeten doen.
Marketingcookies
Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.
Noodzakelijke cookies
Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.
Naam | Hostnaam | Leverancier | Vervaldatum |
---|---|---|---|
PHPSESSID | www.boom.nl | Sessie | |
cookiehub | .boom.nl | CookieHub | 365 dagen |
PHPSESSID | boom.nl | Sessie |
Analytische cookies
Een goede website is nooit af. Met cookies voor statistieken analyseren we hoe bezoekers onze website gebruiken. Zo ontdekken we wat goed werkt en wat wij nog beter moeten doen.
Naam | Hostnaam | Leverancier | Vervaldatum |
---|---|---|---|
_ga | .boom.nl | 400 dagen | |
_ga_ | .boom.nl | 400 dagen | |
YSC | .youtube.com | Sessie | |
iutk | .issuu.com | Issuu, Inc. | 180 dagen |
_hjSessionUser_ | .boom.nl | Hotjar | 365 dagen |
_hjSession_ | .boom.nl | Hotjar | 1 uur |
Marketingcookies
Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.
Naam | Hostnaam | Leverancier | Vervaldatum |
---|---|---|---|
msd365mkttr | www.boom.nl | 365 dagen | |
Wordt gebruikt voor marketing doeleinden | |||
msd365mkttrs | www.boom.nl | Sessie | |
Wordt gebruikt voor marketing doeleinden | |||
VISITOR_INFO1_LIVE | .youtube.com | 180 dagen | |
Wordt gebruikt voor marketing doeleinden | |||
VISITOR_PRIVACY_METADATA | .youtube.com | 180 dagen | |
sp_t | .spotify.com | Spotify | 365 dagen |
sp_landing | .spotify.com | Spotify | 1 dag |
mc | .quantserve.com | Quantcast | 396 dagen |
_gcl_au | .boom.nl | Google Advertising Products | 90 dagen |
test_cookie | .doubleclick.net | 1 uur | |
IDE | .doubleclick.net | Google Advertising Products | 390 dagen |
ar_debug | .googleadservices.com | 90 dagen |