Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Hulpverleners willen mensen helpen. Maar wat zeg je tegen een ernstig zieke cliënt die zich afvraagt: ‘Waarom ik?’ En hoe help je een succesvolle cliënt voor wie het leven een ondraaglijke sleur is? Hoe kun je helpen als er geen oplossingen zijn?
Zingevende gespreksvoering biedt vaardigheden en werkvormen voor de vakkundige begeleiding bij zinvragen. Het thema zingeving leeft volop onder professionele hulpverleners, maar velen ervaren ‘methodische onhandigheid’ als er zinvragen spelen. Terwijl het concreet vormgeven van zingevende gespreksvoering vaak minder moeilijk is dan wordt gedacht.
Aan de hand van vier aspecten van zinvragen die methodische aanknopingspunten bieden, presenteert Zingevende gespreksvoering een bruikbaar handelingsmodel voor hulpverleners. De vier aspecten van zinvragen zijn:
Het handelingsmodel voor hulpverleners is gebaseerd op onderbouwde theorie en biedt verrassende invalshoeken. De vele praktijkvoorbeelden maken dit boek herkenbaar en toegankelijk.
In deze tweede herziene editie speelt zingeving een nog centralere rol en is er meer aandacht voor de inspiratiebronnen van zingevende gespreksvoering. Daarnaast is het boek verrijkt met extra praktijkvoorbeelden en biedt het de lezer nog meer aanknopingspunten voor het werken met zinvragen.
1 Inleiding
1.1 Helpen als er geen oplossingen zijn
1.1.1 Wat zijn zinvragen?
1.1.2 Voor zinvragen zijn geen oplossingen
1.2 Zingevende gespreksvoering
1.2.1 Een handelingsmodel voor zingevende gespreksvoering
1.2.2 Theoretische plaatsbepaling
2 Traagheid
2.1 Inleiding
2.2 Traagheid en intense gevoelens
2.2.1 De dynamiek van pijn en lijden
2.2.2 Rouw: aanvaarden van de pijn na een verlieservaring
2.2.3 De waarde van wachten
2.3 Begeleiding bij traagheid: valkuilen en richting
2.3.1 Twee valkuilen voor hulpverleners
2.3.2 Drie redenen om naar de pijn toe te bewegen
2.4 Begeleiding bij traagheid: grondhouding en werkwijzen
2.4.1 De grondhouding van de hulpverlener: erkenning van de pijn
2.4.2 Gevoelsreflecties
2.4.3 Stiltetolerantie
2.4.4 Begeleidingsvormen: focussen en mindfulness
2.5 Professionaliteit: zelfcompassie en zelfreflectie
2.5.1 Zelfcompassie
2.5.2 Zelfreflectie
2.6 Samenvattende conclusies
Intermezzo
3 Waarden
3.1 Inleiding
3.2 Persoonlijke waarden
3.2.1 Wat zijn persoonlijke waarden?
3.2.2 Bewust keuzes maken
3.3 Waarom persoonlijke waarden belangrijk zijn
3.3.1 De eerste reden: waarden brengen mensen in hun element
3.3.2 De tweede reden: waarden maken weerbaar
3.3.3 De derde reden: waarden voorzien het leven van richting en focus
3.4 Drie barrières voor een waardengericht leven
3.4.1 De eerste barrière: extrinsieke drijfveren
3.4.2 De tweede barrière: het vermijden van kwetsbaarheid
3.4.3 De derde barrière: bevrediging van kortetermijnbehoeften
3.5 Begeleiding bij waardengericht leven: van reflectie naar toegewijd gedrag
3.5.1 Waarden op het spoor komen door reflectie
3.5.2 Waarden hanteren als leidraad voor keuzes en gedrag
3.6 Professionaliteit: veranderdrift in toom houden
3.7 Samenvattende conclusies
4 Raadselachtigheid
4.1 Inleiding
4.2 Recht doen aan het raadsel
4.2.1 Een woordloze rest
4.2.2 Verbeeldingskracht: voorbij de grenzen van de rationaliteit
4.3 Begeleiding bij raadselachtigheid: drie alternatieve talen
4.3.1 Rituelen
4.3.2 Metaforen
4.3.3 Verhalen: een nieuwe lezing van de werkelijkheid
4.4 Professionaliteit: zelfreflectie op de eigen levensvisie
4.5 Samenvattende conclusies
5 Ambivalentie
5.1 Inleiding
5.2 Leven met innerlijke tegenstrijdigheden
5.2.1 Het meerstemmige zelf
5.2.2 Het gevaar van eenduidigheid: identificatie, taboes en geheimen
5.2.3 Het belang van ambivalentie voor zingeving
5.3 Begeleiding bij ambivalentie: grondhouding en werkvormen
5.3.1 De grondhouding van de hulpverlener: niet-oordelen
5.3.2 Zingevende gespreksvoering bij het omgaan met geheimen
5.3.3 Begeleidingsvormen: posities splitsen, mindfulness en losdenkoefeningen
5.4 Professionaliteit: onzekerheidstolerantie opbouwen
5.5 Samenvattende conclusies
6 Slotbeschouwing
Geraadpleegde literatuur
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account
Over de cookies op deze website
We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over jouw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse.
Over de cookies op deze website
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Je kunt je toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vind je meer informatie.
Noodzakelijke cookies
Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.
Analytische cookies
Een goede website is nooit af. Met cookies voor statistieken analyseren we hoe bezoekers onze website gebruiken. Zo ontdekken we wat goed werkt en wat wij nog beter moeten doen.
Marketingcookies
Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.
Noodzakelijke cookies
Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.
Naam | Hostnaam | Leverancier | Vervaldatum |
---|---|---|---|
PHPSESSID | www.boom.nl | Sessie | |
cookiehub | .boom.nl | CookieHub | 365 dagen |
PHPSESSID | boom.nl | Sessie |
Analytische cookies
Een goede website is nooit af. Met cookies voor statistieken analyseren we hoe bezoekers onze website gebruiken. Zo ontdekken we wat goed werkt en wat wij nog beter moeten doen.
Naam | Hostnaam | Leverancier | Vervaldatum |
---|---|---|---|
_ga | .boom.nl | 400 dagen | |
_ga_ | .boom.nl | 400 dagen | |
YSC | .youtube.com | Sessie | |
iutk | .issuu.com | Issuu, Inc. | 180 dagen |
_hjSessionUser_ | .boom.nl | Hotjar | 365 dagen |
_hjSession_ | .boom.nl | Hotjar | 1 uur |
Marketingcookies
Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.
Naam | Hostnaam | Leverancier | Vervaldatum |
---|---|---|---|
msd365mkttr | www.boom.nl | 365 dagen | |
Wordt gebruikt voor marketing doeleinden | |||
msd365mkttrs | www.boom.nl | Sessie | |
Wordt gebruikt voor marketing doeleinden | |||
VISITOR_INFO1_LIVE | .youtube.com | 180 dagen | |
Wordt gebruikt voor marketing doeleinden | |||
VISITOR_PRIVACY_METADATA | .youtube.com | 180 dagen | |
sp_t | .spotify.com | Spotify | 365 dagen |
sp_landing | .spotify.com | Spotify | 1 dag |
mc | .quantserve.com | Quantcast | 396 dagen |
_gcl_au | .boom.nl | Google Advertising Products | 90 dagen |
test_cookie | .doubleclick.net | 1 uur | |
IDE | .doubleclick.net | Google Advertising Products | 390 dagen |
ar_debug | .googleadservices.com | 90 dagen |