Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Elke behandelaar in de gezondheidszorg kent ze wel. Beterweters: patiënten die ‘ja-maar’ zeggen, veeleisend zijn of adviezen niet opvolgen. Fredrike Bannink en René den Haan stellen dat ‘lastige’ patiënten niet bestaan. Lastige interacties wel, en daar kun je iets aan doen.
Een spiegel voor de behandelaar
De behandelaar speelt de hoofdrol in dit optimistische en praktische boek. Door de focus te richten op het aandeel van de behandelaar in mislukte en in geslaagde behandelingen, wordt de lezer een spiegel voorgehouden. Want ook behandelaars kunnen beterweters zijn. Verhalen en tips van patiënten, oplossingsgerichte oefeningen en casussen bieden de tools om de interactie te verbeteren.
Aandacht voor specifieke situaties
Specifieke aandacht is er voor interacties bij onvrijwillige patiënten, dwang en drang, voortslepende behandelingen, onverklaarde lichamelijke klachten, crisissituaties en suïcidaal gedrag. Ook beantwoorden de auteurs veelgestelde vragen uit de praktijk.
Lastige interacties: je krijgt er weer zin in na het lezen van dit boek.
Professionals over Beterweters:
'Met praktische adviezen en oefeningen biedt Beterweters een uitstekende basis voor een professionele, positief getinte interactie met 'moeilijke', 'lastige' patiënten, zeker ook in de somatische gezondheidszorg.' - Pim van Gool, hoogleraar neurologie, AMC Amsterdam
'Ja maar, beterweters, daar kan ik toch allang mee omgaan? Geloof me, dat het altijd beter kan bewijzen Bannink en Den Haan met dit schitterende doe-boek. Je krijgt vanzelf weer zin in moeilijke interacties na het lezen van dit boek.' - Remke van Staveren, psychiater, auteur Patiëntgericht Communiceren
'Dit boek nodigt uit tot bezinning en heeft de positieve insteek dat er in interactie met patiënten veel meer mogelijk is dan misschien in eerste instantie wordt gedacht.' - Marc Verbraak, hoogleraar gezondheidszorgpsychologie, RU Nijmegen
'Er is hoop, ook voor het moeilijke gesprek waar je eigenlijk geen zin in hebt!' - Bauke Koekkoek, lector Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
'Het is niet gemakkelijk om een wijsneus als dokter te hebben. Dit boek helpt ons om van 'beterweter' naar gewenst adviseur te evolueren.' - Rudolf Poolman, orthopedisch chirurg, OLVG Amsterdam
'Fredrike Bannink heeft inmiddels een goede naam opgebouwd met het praktisch werken vanuit een oplossingsgerichte benadering en het boek leunt hier sterk op. Het is een verademing om te lezen hoe ze pragmatiek dient en er vooral vanuit gaat dat de relatie tussen patiënt en hulpverlener bepalend is voor het succes van de behandeling.' - Sociale Psychiatrie
'Het boek is op een zeer positieve manier geschreven en benadert alle problematiek die wordt besproken heel oplossingsgericht. Dit maakt het prettig om te lezen, je krijgt meteen tips en handvatten uitgereikt om de problemen aan te pakken. In eerste instantie lijkt de theorie vooral toepasbaar bij het behandelen van patiënten, maar je kunt veel ervan ook gebruiken bij de dagelijkse communicatie.' - SPS NIP
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account