Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
In de jeugdhulp nemen beroepskrachten veel beslissingen onder omstandigheden die gepaard gaan met onzekerheden. Zorgvuldig redeneren moet voorkomen dat bias en redeneerfouten leiden tot niet passende interventies, vertraging, en stapeling van hulp op hulp. Vakbekwaam redeneren in de jeugdhulp beschrijft hoe je, samen met opvoeders en jeugdige, systematisch van de vraagverheldering, via een verklarende analyse, tot relevante doelen en interventies komt.
Aan de hand van het zevenfactorenmodel wordt het vakbekwame redeneer‑ en besluitvormingsproces stapsgewijs toegelicht. Het verklaringsmodel is disciplineoverstijgend, en helpt professionals om samen met opvoeders en jeugdige een gedragen plan te maken. Het boek is een praktische leidraad voor hulpverleners, en draagt bij aan de verdere professionalisering van de jeugdhulp in Nederland.
Harrie van Leeuwen, kinder- en jeugdpsychiater niet praktiserend, en Marca Geeraets, gezondheidszorgpsycholoog, werken bij Bureau peers. Zij houden zich bezig met strategische methodiekontwikkeling en opleiding voor professionals en hun leidinggevenden in de jeugdhulp.
Voorwoord
1 Redeneren in de jeugdhulp
1.1 Het werkveld: jeugdzorg, jeugdhulp, jeugd-ggz?
1.2 Bekwaam redeneren is vakspecifiek
1.3 Hoe vakbekwaam redeneren in beeld kwam
1.4 De Dual Process Theory
1.5 Drie typen oorzaak-gevolgredeneringen
1.6 Wat moet vakbekwaam redeneren opleveren?
1.7 Samenvatting
2 Vakbekwaam redeneren gedurende de hulpverleningscyclus
2.1 De hulpverleningscyclus
2.2 Fouten in besluitvorming door bias en redeneerfouten
2.3 Samenvatting
3 De vraagverheldering
3.1 Klachteninventarisatie: aandachtspunten en valkuilen
3.2 Probleemverkenning: taxatie van aard, beloop, omvang,
ernst en gevolgschade van de problemen
3.3 Patroonherkenning, classificatie en labels
3.4 Normatieve verwachtingen
3.5 Prioritering van problemen
3.6 Probleemformulering in perspectief
3.7 Samenvatting
4 Een model voor de verklarende analyse
4.1 De transactionele ontwikkelingsvisie
4.2 De zeven factoren van het verklaringsmodel
4.3 De zeven factoren in een model
4.4 Kwaliteitscriteria voor de verklarende analyse: vest
4.5 Bias en redeneerfouten
4.6 Samenvatting
5 Aan de slag met de verklarende analyse
5.1 Factor 1: Problematiek
5.2 Factor 2: Normatieve verwachtingen
5.3 Factor 3: Persoonlijke vaardigheden in het dagelijks functioneren
5.4 Factor 4: Stressoren in de omgeving
5.5 Factor 5: Kwetsbaarheid van de persoon
5.6 Factor 6: Steun in de omgeving
5.7 Factor 7: Kracht van de persoon
5.8 Het eindresultaat: de verklarende analyse
5.9 Bespreking van de verklarende analyse met de jeugdige en ouders
5.10 Samenvatting
6 Redeneren over een problematische of tekortschietende opvoeding
6.1 Psychologische basisbehoeften van kinderen
6.2 Vraagverheldering bij problematisch of
tekortschietend opvoederschap
6.3 De verklarende analyse bij problematisch of
tekortschietend opvoederschap
6.4 Bias en redeneerfouten
6.5 Samenvatting
7 Redeneren over gezinsproblemen
7.1 Vraagverheldering bij gezinnen met meervoudige
problematiek op meerdere levensdomeinen
7.2 De verklarende analyse bij gezinnen
7.3 Bias en redeneerfouten
7.4 Samenvatting
8 Doelen opstellen
8.1 Het perspectief op lange termijn
8.2 Hoofddoelen: concrete langetermijndoelen
8.3 Werkdoelen: concrete kortetermijndoelen
8.4 Samenvatting
9 Interventie(s) kiezen
9.1 Empirisch ondersteund werken
9.2 Prioritering
9.3 Interventies selecteren: zeven opties
9.4 Plan van aanpak Milan en ouders en opvoeders
9.5 Samenvatting
10 Vakbekwaam redeneren in multidisciplinaire teams
10.1 Signalen dat teams haperen
10.2 Normatieve verwachtingen ten aanzien van het multidisciplinaire team
10.3 Vaardigheden van het team
10.4 Omgevingsstressoren
10.5 Kwetsbaarheden van het team
10.6 Steun voor het team
10.7 Kracht van het team
10.8 Samenvatting
Literatuur
Register
Auteurs
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account