Informatie over 3DM Dyscalculie
Doelgroep: april groep 2 t/m april groep 8 van het basisonderwijs
Meetpretentie: cognitieve analyse van rekenen.
Doel van de test
Met 3DM Dyscalculie test u bij leerlingen in het basisonderwijs de cognitieve vaardigheden die noodzakelijk zijn voor het kunnen rekenen. De test onderzoekt naast rekenvaardigheden de belangrijkste basisgetalvaardigheden, zoals tellen, schatten en getallen vergelijken. Door deze analyse en evaluatie kunt u met 3DM Dyscalculie de ernst en de aard van eventuele rekenproblemen vaststellen: hiermee kunt u de test inzetten als onderdeel van diagnostisch onderzoek naar dyscalculie.
Evaluatie van de behandeling
Wilt u weten of de behandeling succesvol is? U kunt 3DM Dyscalculie eveneens gebruiken om de behandeling te evalueren. Bij dezelfde cliënt neemt u na verloop van tijd 3DM Dyscalculie nogmaals af, tegen gereduceerd tarief middels zogenoemde Vervolgafname-eenheden.
Gebruik: digitaal en geautomatiseerd
3DM Dyscalculie is volledig computergestuurd, zodat zowel de testafname als de scoring van de resultaten geautomatiseerd verlopen. Deze geautomatiseerde aanbieding en objectieve scoring zorgen voor een zo gestandaardiseerd mogelijke afname en een zo objectief mogelijke beoordeling van de prestaties van de cliënten.
Bij (bijna) alle taken wordt naast accuratesse ook snelheid gemeten met behulp van een Responsbox, die zeer nauwkeurig reactietijden kan registreren. Bij deze taken worden resultaten weergegeven in percentage correct, gemiddelde reactietijd en een gecombineerde accuratesse-reactietijd-maat (aantal correcte items per seconde). Op deze laatste maat zijn de normen berekend. Bovendien wordt er een indicatie gegeven van prestatie op accuratesse.
Nieuwe computer? Cliëntbestanden overzetten!
Wanneer u 3DM Dyscalculie op een nieuwe computer installeert, is het essentieel dat u de cliëntbestanden van de oude naar de nieuwe computer overzet via de export- en importfunctie van 3DM. Vergeet ook niet te controleren of dat goed gegaan is. Alleen dan kunt u namelijk gebruikmaken van vervolgafname-eenheden.