Veel media-aandacht voor de invloed van de lockdown op de handschriftontwikkeling van kinderen
Door de vele digitale lesuren tijdens de lockdownperiodes hebben kinderen minder directe instructie gekregen en hebben ze minder kunnen werken aan het automatiseren van een vlot en vloeiend handschrift. Dit zorgt ervoor dat veel meer kinderen slecht leesbaar schrijven, niet meer op een lijn kunnen schrijven en kramp krijgen tijdens het schrijven. Anneloes Overvelde, kinderfysiotherapeut en auteur van het boek Aan de slag met handschriftonderwijs legt in verschillende radio- en televisieprogramma's uit waarom schrijven met de hand zo belangrijk is: "Goed leren schrijven gaat niet spontaan", zegt Overvelde. Om te leren schrijven heb je instructies nodig van een leerkracht. Iemand die je de juiste stappen aanleert en die je verbetert als het niet goed gaat. Door de langdurige lockdown zie je dat kinderen die instructies hebben gemist. Ze zijn op eigen houtje aan de slag gegaan."
Luister het interview met Anneloes Overvelde in het NOS Radio 1 journaal terug. Ze is te horen in het journaal van maandag 17 mei om 6:00 uur en het fragment start vanaf minuut 3.00.
Bekijk het item dat op 17 mei in het Jeugdjournaal verscheen.
Lees het artikel dat verscheen op RTLnieuws.nl.
Lees het artikel dat verscheen op AD.nl.
Zelf aan de slag met handschriftonderwijs?
In het najaar van 2021 organiseren we een verdiepende webinarreeks, gericht op specifieke groepen. Meld je aan via de knop bovenin.