Nieuw: leerkrachtmethode Druk in de klas
Druk in de klas is een laagdrempelige, zelfstandige leerkrachtmethode, inclusief whiteboard en online leerkrachtondersteuning, om druk en ongeconcentreerd gedrag in de klas te verminderen. Druk in de klas is ontwikkeld en onderzocht op effectiviteit door de sectie Klinische Neuropsychologie van de Vrije Universiteit Amsterdam. Het bestaat uit gedragstherapeutische technieken en voorlichting over druk en ongeconcentreerd gedrag, en kan zonder extra training door de leerkracht worden gebruikt.
In Druk in de klas worden verschillende belangrijke gedragstherapeutische technieken één voor één uitgelegd, met voldoende tips om te zorgen dat je de technieken op de juiste manier én structureel in de klas gebruikt. De methode bevat klassikale technieken om de structuur en voorspelbaarheid voor de hele klas te verbeteren en meer te focussen op het belonen van gewenst gedrag. Dit gebeurt onder andere via een klassikaal beloningssysteem.
Voor wie?
De methode kan gebruikt worden door leerkrachten in het basisonderwijs (van groep 3 tot en met 8) voor kinderen die druk en ongeconcentreerd gedrag in de klas vertonen, ongeacht of zij een diagnose ADHD hebben. Voor deze kinderen kunnen er individuele technieken worden gebruikt als aanvulling op de klassikale technieken die in de hele klas gelden. Het drukke en ongeconcentreerde gedrag hoeft niet per se in de thuissituatie plaats te vinden.
Lees meer en bestel Druk in de klas