Het nut van de leerpotentietest
Een compleet beeld
Door het jaar heen brengen scholen de voortgang van de basisvaardigheden rekenen en taal van leerlingen in kaart. Dit geeft natuurlijk veel handvatten, maar een kind is zoveel meer dan de schoolse prestaties. Daarom toetsen steeds meer scholen naast de basisvaardigheden ook de sociaal-emotionele vaardigheden, zoals motivatie en zelfvertrouwen.
Maar voor een compleet beeld van je leerling is het belangrijk om ook de leerpotentie met een objectief instrument te onderbouwen. Een leerpotentietoets meet de analytische vaardigheden van een kind.
Waarom Leerpotentie toetsen?
Met een leerpotentietoets kun je zien welke leerlingen over- of onderpresteren. Uit de uitslag van de toets kan namelijk blijken dat een leerling met minder goede resultaten op andere toetsen, toch een hoog leerpotentieel heeft, of dat een leerling juist overpresteert en daar wellicht veel stress bij ervaart en extra begeleiding nodig heeft. Zelfs leerlingen die minder opvallen of waarvan de leerkracht denkt al een goed beeld te hebben, kunnen verrassende resultaten tonen.
Een leerpotentietest biedt niet alleen inzichten aan de leerkracht, maar ook aan de ouders. Ouders schatten het leervermogen van hun kinderen nog wel eens te hoog in. Als de leerprestaties dan tegenvallen, wordt al snel de school verweten haar taak onvoldoende uit te voeren. Het afnemen van een leerpotentietoets geeft een juiste inschatting van het niveau dat een leerling aankan.
Stereotypering tegengaan
Ingebakken stereotypes die we onbewust hanteren, kunnen een grote impact hebben op leerlingen. Leerlingen worden dan lager ingeschat dan hun leerpotentieel op basis van bepaalde kenmerken. En dat is zonde, want een lage verwachting kan ervoor zorgen dat het behaalde eindniveau onnodig laag uitvalt. Het is bewezen dat dergelijke verwachtingen van de leerkracht een langdurig effect op de schoolloopbaan van leerlingen kunnen hebben. Voorbeelden die we onder andere tegenkomen zijn het systematisch onderschatten van meiden bij rekentaken en het onderschatten van jongens in taallessen.
Leerpotentie 6 en leerpotentie 7-8 op school
Normaalgesproken kan leerpotentie alleen gemeten worden door psychologen en orthopedagogen, en alleen met individuele toetsen. Maar de toetsen Boom LVS Leerpotentie 6 en/of Leerpotentie 7-8 zijn ontworpen voor de schoolse situatie en kunnen daarom in een relatief kort tijdsbestek, door een leerkracht, groepsgewijs worden afgenomen.
En dat is belangrijk, want diverse onderzoeken hebben laten zien hoe groot de invloed van de verwachting van een leerkracht op een leerling is. Niet alleen voor het aanbieden van de juiste lesstof op het juiste niveau, maar ook voor het controleren van de eigen verwachtingen.
De vertaling naar je les
Wanneer je de leerpotentie van je klas in kaart hebt gebracht, wil je deze waardevolle informatie benutten om je onderwijs effectiever te maken. Maar wat kun je nou met deze resultaten in je les?
-
Gebruik de inzichten om te differentiëren in het lesaanbod, zodat het aansluit bij zowel de sterke als zwakkere leerlingen van de klas.
-
Identificeer onderpresteerders en overpresteerders. Voor leerlingen met een lagere potentie kan extra ondersteuning nodig zijn, terwijl hoogbegaafde leerlingen wellicht extra uitdagingen en verdieping kunnen gebruiken.
-
Zicht op de leerpotentie helpt bij het opstellen van realistische doelen, persoonlijke leerlijnen en een realistisch ontwikkelingsperspectief.
-
Combineer de leerpotentie met de resultaten van het leerlingvolgsysteem om een nauwkeuriger schooladvies te formuleren.
-
Koppel de resultaten van de leerpotentie aan de vragenlijst Leermotivatie 6-7-8. Dit geeft inzicht in de motivatie, zelfvertrouwen, doorzettingsvermogen en sociale wenselijkheid van de leerlingen, wat kan bijdragen aan het stimuleren van de leermotivatie.
-
Gebruik de informatie om in gesprek te gaan met je leerlingen. Bespreek de resultaten en help ze inzicht te krijgen in hun eigen capaciteiten. Dit draagt bij aan het ontwikkelen van een groeimindset.
-
Gebruik de resultaten voor het vormgeven van groepjes in de klas. Het kan waardevol zijn om leerlingen met vergelijkbare potenties samen te laten werken of juist te mixen om peer to peer learning te bevorderen.
-
Deel de bevindingen en resultaten met ouders. Dit bevordert de samenwerking tussen school en ouders om de leerlingondersteuning te optimaliseren.
Toetsen zijn waardevolle instrumenten om leerlingen in beeld te brengen en een leerpotentietoets, zoals Leerpotentie 6 en Leerpotentie 7-8, voegen daar een extra, belangrijke dimensie aan toe. Het meten van leerpotentie is onmisbaar voor het begrijpen, begeleiden en verbeteren van het onderwijsaanbod voor elke individuele leerling. Elke leerling is uniek en verdient het om objectief gezien te worden en zijn of haar volle potentie te kunnen benutten.