Passende interventies na de verdiepende analyse van de Boom LVS-toets Begrijpend Lezen | Whitepaper
Het effect van interventies in de begrijpend lezen les
Ga je aan de slag met interventies tijdens de begrijpend lezen les? Dan is het belangrijk om je te realiseren dat het effect van het inzetten van interventies over het algemeen pas na langere tijd (denk aan een half jaar tot een jaar) zichtbaar wordt.
Uit onderzoek blijkt dat de vaardigheden die nodig zijn om teksten goed te kunnen begrijpen, zich heel langzaam in de tijd ontwikkelen, waardoor ook interventies tijd nodig hebben om zichtbaar te worden in resultaten (Expertgroep Toetsen PO, 2018).
Heel veel herhalen is dan ook van wezenlijk belang. Voor alle interventies (overkoepelend en categoriegebonden) geldt dat ze heel regelmatig aan bod moeten komen en bij veel gevarieerde tekstsoorten. We denken dan aan twee activiteiten of lessen per week van ongeveer een half uur.
Er dient een afwisseling plaats te vinden van voordoen, samen doen en leerlingen zelfstandig laten werken. Ook kunnen de interventies heel goed worden ingezet bij andere vakken dan begrijpend lezen. Overal waar leerlingen met teksten werken (taal, wereldoriëntatie, projecten, enzovoort) kun je de interventies inzetten. Op deze wijze vindt ook de transfer van vaardigheden naar andere teksten op een natuurlijke wijze plaats.