Actie: in juli gratis cahier bij aanschaf van het DLE Boek inclusief abonnement
Sinds 1 augustus 2014 zijn reguliere basisscholen verplicht om een ontwikkelingsperspectief (OPP) op te stellen voor alle leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Het primaire doel van het OPP is de ontwikkelingskansen van leerlingen te optimaliseren. In het OPP beschrijft de school de doelen die een leerling kan halen, zodat de leraar het onderwijs kan afstemmen op de behoefte van de leerling.
Over het opstellen van het OPP bestaat onduidelijkheid. Er zijn bijvoorbeeld grote verschillen in methodieken en systemen die de leerrendementsverwachting, de uitstroombestemming en het uitstroomniveau van leerlingen bepalen.
Gerard Melis, auteur van het DLE Boek, is ervan overtuigd dat een systematisch goed ingebed OPP scholen, en vooral klassen, kan stimuleren om opbrengstgericht te werken. In het cahier Ontwikkelingsperspectief in het regulier basisonderwijs werkt hij een alternatieve methode voor het bepalen van een OPP uit.
Bestel het DLE Boek inclusief abonnement op de aanvullingen