Maak de overstap naar voortgezet onderwijs makkelijker door effectief te leren
Kelly Meusden, pabo-docent bij Avans Hogeschool en promovendus bij de Open Universiteit, zette een programma op om zelfregulatievaardigheid bij leerlingen van groep 8 te stimuleren. Een vaardigheid die ook in het voortgezet onderwijs van groot belang is. Het effect, een toename in vaardigheden en in motivatie, bleek in het eerste jaar in het voorgezet onderwijs aanwezig. Lees meer over het onderzoek >>
Effectiever leren met leerstrategieën
Zelfregulatievaardigheden en motivatie kan je in leerlingen versterken door ze te trainen in het gebruik van leerstrategieën. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat als leerlingen worden getraind in het ontwikkelen en hanteren van leerstrategieën, ze zelfstandiger leren, meer gemotiveerd zijn om te leren en beter presteren. In haar boek Effectiever leren met leerstrategieën beschrijft Pieternel Dijkstra 14 leerstrategieën en concrete manieren om deze bij leerlingen in het PO, VO en MBO te ontwikkelen en versterken. Deze 14 zijn: overzien, jezelf kennen, vooruitkijken, bijhouden, terugkijken, herhalen, verdiepen, structureren, jezelf organiseren, anderen organiseren, je omgeving organiseren, jezelf vertrouwen, het nut zien en jezelf motiveren.
Workshops en trainingen
In samenwerking met de Universiteit van Amsterdam en het ECNO organiseert Pieternel Dijkstra ook workshops en trainingen (ook in company) voor leerkrachten, remedial teachers, orthopedagogen en andere geinteresseerden over hoe leerstrategieën bij leerlingen te ontwikkelen en versterken zijn. Meer informatie over de workshops >>
Lees meer over Effectiever leren met leerstrategieën >>