Oproep Breng de leerstrategieën van uw leerlingen in beeld en help mee met het normeringsonderzoek!
Uit wetenschappelijk onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen is gebleken dat er 14 leerstrategieën kunnen worden onderscheiden. De NVEL brengt in kaart in hoeverre een leerling deze 14 leerstrategieën daadwerkelijk toepast.
Er hebben zich al veel scholen aangemeld om mee te werken aan de normering van de NVEL, maar we zijn nog op zoek naar scholen in de regio West (Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Zeeland) die mee willen doen met één of meerdere van de volgende klassen:
- 1 klas havo/vwo, leerjaar 1
- 1 klas havo/vwo, leerjaar 2
- 2 à 3 klassen vmbo-tl, leerjaar 3
- 2 à 3 klassen havo, leerjaar 3
- 2 à 3 klassen vwo, leerjaar 3
Over het onderzoek
Wat & hoe
De NVEL is een vragenlijst, waarbij leerlingen 166 stellingen met ‘ja’, ‘?’ of ‘nee’ moeten beoordelen. De vragenlijst wordt digitaal afgenomen en neemt circa één lesuur in beslag. U kunt zelf bepalen of u de vragenlijsten klassikaal of individueel laat invullen. U heeft wel voor iedere leerling een computer met internet nodig.
Wanneer
Aanmelden voor het onderzoek zo snel mogelijk; afname in overleg.
Wat staat er voor u tegenover?
U krijgt voor iedere leerling een rapportage van de NVEL waaruit duidelijk wordt in hoeverre de leerling bij het leren gebruik maakt van de verschillende leerstrategieën. U ontvangt de rapportages binnen twee maanden na de laatste afname. De rapportage is (uiteraard) gebaseerd op een voorlopige normering. Tevens ontvangt u een gratis exemplaar van het boek Effectiever leren met leerstrategieën.
Meer weten?
Bent u geïnteresseerd in deze nieuwe vragenlijst en wilt u meewerken aan de ontwikkeling ervan? Mail dan naar Barbara van der Valk, coördinator van het normeringsonderzoek: b.vandervalk@boom.nl. Voor nadere informatie en alle vragen over het normeringsonderzoek kunt u bij haar terecht.