Procedure basisschooladvies: zorgvuldig, maar kwaliteit nog onvoldoende
Zorgvuldige procedure voor schooladvies
Basisscholen gaan zorgvuldig om met de advisering en hanteren een procedure waarbij meerdere onderwijsprofessionals betrokken zijn, zo blijkt uit het rapport 'De kwaliteit van het basisschooladvies' van de Onderwijsinspectie. Scholen gebruiken verschillende gegevensbronnen om de cognitieve prestaties van de leerlingen in kaart te brengen en vullen dit aan met informatie over gedrag en motivatie. De Inspectie beschouwt dit als een goede onderbouwing voor het advies. Vaak worden ook de ouders en leerlingen betrokken bij het advies.
Veel variatie in procedures
Er is echter veel variatie in de adviesprocedure die basisscholen hanteren: een derde van de scholen heeft geen procedure vastgelegd, en bij de scholen die wel een vastgelegde procedure volgen, ontbreken vaak belangrijke elementen, zoals beslisregels. Lang niet alle scholen hanteren richtlijnen voor het opstellen van het advies en het wegen van factoren die van belang zijn. De belangrijkste aanbeveling uit het rapport is dan ook dat scholen hun procedures beter moeten vastleggen en evalueren.
Zorg voor kwaliteit
'De zorg voor de kwaliteit van de adviesprocedure is nog onvoldoende', schrijft de Inspectie in het rapport. De adviesprocedure wordt door een deel van de scholen niet of maar beperkt geëvalueerd. De meeste basisscholen zeggen oud-leerlingen te volgen en na te gaan hoe hun schoolloopbaan in het VO verloopt, maar de informatie die de VO-scholen geven is volgens een derde van de basisscholen van onvoldoende kwaliteit. De informatie vanuit het VO is vrijblijvend: ontvangende scholen hoeven zich niet te verantwoorden over plaatsing en selectie, toewijzing van ondersteuning of het vormgeven van doorgaande leerlijnen. Om als basisschool goed zicht te krijgen op de kwaliteit van het advies is het van belang om regionale en landelijke referentiegegevens te hebben. Helaas zijn die er meestal niet.
Druk van ouders
Meer dan de helft van de scholen ervaart druk vanuit de ouders op het te geven advies. Met name de grotere scholen rapporteren dit. Het gaat bij 44% van de scholen om de druk om een hoger schooladvies te geven. Het is niet bekend bij hoeveel procent het advies wordt bijgesteld. Belangrijke argumenten voor de ouders zijn het vermijden van het vmbo en het belang van een goede opleiding. 'Een zorgvuldige procedure draagt bij aan het zelfvertrouwen van de leerkracht, om de druk van ouders te weerstaan,' schrijft de Onderwijsinspectie.
'Een zorgvuldige adviesprocedure beschermt de school tegen de druk van ouders en scholen om een hoger of juist lager onderwijsniveau te adviseren.'
Zorgvuldige adviesprocedure beschermt school tegen druk ouders
Een zorgvuldige adviesprocedure beschermt de school tegen de druk van ouders en scholen om een hoger of juist lager onderwijsniveau te adviseren. Uit het rapport van de Onderwijsinspectie blijkt dat nodig te zijn: meer dan de helft van de basisscholen ervaart druk van ouders en ontvangende scholen. Er zijn verschillende hulpmiddelen beschikbaar om een zo volledig mogelijk beeld te krijgen van de potentie van de leerling. Naast de gegevens van het leerlingvolgsysteem kan ook informatie over de aanleg, de leermotivatie en de persoonlijkheid bijdragen aan het schooladvies.
Wilt u meer lezen over meetinstrumenten die u kunt inzetten om het schooladvies te onderbouwen? Ga dan naar de speciale themapagina Schooladvies >>