Zojuist verschenen: Aan de slag met rekenproblemen
Rekenvaardigheid opbouwen als toren
Rekenen als vaardigheid moet als een toren worden opgebouwd: nieuwe kennis wordt steeds geplaatst boven op reeds behandelde en beheerste stof. Als de basis zwak is, gaat de toren wankelen en kan de leerling zich de nieuwe rekenkennis niet meer eigen maken. Aan de slag met rekenproblemen geeft opdrachten, oefeningen en spelletjes om de basis van het rekenen, het getalbegrip, te verbeteren.
Rekenproblemen lokaliseren en aanpakken
Met de opdrachten in het boek spoor je per deeldomein (o.a. tellen, getallen schrijven en plussommen) op waar het kind moeite mee heeft. Dankzij het aanvullende materiaal in de bijlagen kun je direct aan de slag met de opdrachten. Oefeningen en spelletjes helpen vervolgens om op speelse wijze met individuele kinderen of in groepjes te werken aan verbetering. In het derde deel van het boek gaat Marije van Oostendorp in op het handelingsplan: hoe stel je een gedegen plan op, wat komt er kijken bij een goede uitvoering en wanneer schakel je externe hulp in?
Protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie
Aan de slag met rekenproblemen sluit aan op het protocol Ernstige RekenWiskunde-problemen en Dyscalculie (ERWD). Het boek is bedoeld voor leerlingen die volgens het protocol ERWD in fase geel, oranje of rood zitten. Vaak zijn dit leerlingen met een E-, D- of C-score (of V-, IV-score) op een toets. Leerkrachten, intern begeleiders, remedial teachers, maar ook ouders kunnen met dit praktijkgerichte boek aan de slag om de rekenvaardigheid bij kinderen te verbeteren.
Lees meer en bestel Aan de slag met rekenproblemen >>
Serie In de klas
Aan de slag met rekenproblemen is onderdeel van de serie In de klas. De praktische boeken uit de serie In de klas zijn speciaal ontwikkeld voor leerkrachten en andere onderwijsprofessionals. Met de boeken van de serie In de klas kunt u leerlingen nog beter op hun eigen niveau of met hun specifieke behoeften ondersteunen. Lees meer over de serie In de klas >>