Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
U wilt uw patiënten effectief geruststellen, bij het beslissingsproces betrekken, slecht nieuws brengen of motiveren tot gedragsverandering. Maar hoe doet u dat feitelijk? Wat zegt u? Hoe zegt u het? Hoe praat u met een suïcidale patiënt, hoe reageert u op iemand die in huilen uitbarst en wat zegt u tegen de borderline patiënte die u midden in de nacht in crisis opbelt?
Patiëntgericht communiceren wérkt. De patiënt voelt zich begrepen, gesteund en erkend. Er ontstaat een efficiënte en prettige werkrelatie, waarin u met de patiënt samenwerkt en probeert tot een gezamenlijk besluit te komen. U helpt de patiënt meer greep op zijn situatie te krijgen en zijn zelfredzaamheid te vergroten. Patiëntgericht communiceren levert u meer werkplezier en de patiënt belangrijke gezondheidseffecten op.
In deze tweede druk zijn veel hoofdstukken aangepast aan de nieuwste inzichten. Elk hoofdstuk begint met een overzicht van de gespreksdoelen en vaardigheden. Nieuw zijn de hoofdstukken medicatieadvies en samen beslissen. Verder zijn onder andere toegevoegd de LEAP-techniek bij psychose, oplossingsgerichte gespreksvaardigheden bij psychosociale problemen en inventarisatie volgens SCEGS bij somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten (SOLK).
Voorwoord
Algemene inleiding
DEEL 1 BASISBEGRIPPEN
Inleiding
Hoofdstuk 1 Patiëntgericht communiceren
Hoofdstuk 2 De patiëntgerichte arts
DEEL 2 ALGEMENE VAARDIGHEDEN
Inleiding
Hoofdstuk 3 Invoegen
Hoofdstuk 4 Het consult structureren
Hoofdstuk 5 Actief luisteren en non-verbaal communiceren
Hoofdstuk 6 Investeren in de relatie
Hoofdstuk 7 Vragen stellen
Hoofdstuk 8 Informeren en adviseren
Hoofdstuk 9 Medicatieadvies
Hoofdstuk 10 Samen beslissen
Hoofdstuk 11 Afronden
DEEL 3 LASTIGE CONSULTEN
Inleiding
Hoofdstuk 12 Weerstand
Hoofdstuk 13 Lastige interacties
Hoofdstuk 14 Claimend gedrag
Hoofdstuk 15 Slecht nieuws
Hoofdstuk 16 Angst en paniek
Hoofdstuk 17 Boosheid en Agressie
DEEL 4 SPECIFIEKE SITUATIES
Inleiding
Hoofdstuk 18 Cognitieve stoornis
Hoofdstuk 19 Depressie
Hoofdstuk 20 Suïcidaliteit
Hoofdstuk 21 Psychose
Hoofdstuk 22 Motiveren tot gedragsverandering
Hoofdstuk 23 Somatisch onvoldoende verklaarde lichamelijke klachten (SOLK)
Hoofdstuk 24 Psychosociale problemen
Hoofdstuk 25 De borderline patiënte en de borderline crisis
Over de auteur
Register
In dit whitepaper beschrijft psychiater Remke van Staveren het belang van patiëntgerichte communicatie in de behandeling van suïcidale patiënten en geeft advies over hoe te praten over suïcidaliteit.
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account