Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
De manier waarop we complexe kwesties oplossen, werkt niet meer. Daarvoor heb je dialoog nodig, zodat achteraf niet wordt gedacht: ‘hoe is het mogelijk dat er zoveel perspectieven zijn gemist?’
Hoe kom en blijf je in dialoog, ook in de dagelijkse hectiek? Hoe kom je via dialoog tot antwoorden die ‘kloppen’? En wanneer voer je beter geen dialoog?
Dit boek behandelt zeven eigenschappen van Dialogisch Leiderschap. Het nodigt bestuurders, professionals, toezichthouders en leidinggevenden uit tot een vernieuwende kijk op zichzelf, de ander en op de inrichting van overleg en besluitvorming. Met een theoretisch fundament en praktijkvoorbeelden biedt het handvatten die tot revolutionair andere gesprekken en uitkomsten zullen leiden. Als we werkelijk van perspectief veranderen – is dat een dialoogrevolutie!
Dialoogrevolutie introduceert het ‘gedeeld moreel kompas’: we nodigen je uit om vanuit relevante perspectieven antwoorden en uitkomsten te vinden die ‘kloppen’ met waar de organisatie en samenleving voor staat en uitlegbaar is aan alle betrokkenen. Of het nu gaat om beleid of om het invullen van professionele ruimte.
1. DIALOOGREVOLUTIE?! 11
Voor wie? 14
Er is een verandering gaande 14
Wat houdt ‘de dialoogrevolutie’ in? 17
Hoe het ooit begon 22
2. DE REVOLUTIE VAN HET GEDEELD MOREEL KOMPAS 25
Moreel kompas op drie niveaus 25
Twee verschijningsvormen van een gedeeld moreel kompas 37
Gedeelde professionele ruimte 38
Wat een gedeeld moreel kompas toevoegt aan bestaande praktijken van ethiek en moraliteit 40
De morele dimensie van een vraagstuk herkennen en erkennen 43
3. DIALOGISCH LEIDERSCHAP ALS REVOLUTIONAIR PERSPECTIEF 53
Ik-posities 53
Waarom is het zo zinvol om van perspectief te verschuiven? 70
Wat is een dialoog? 72
4. DE PASSENDE GESPREKSVORM KIEZEN BIJ HET ONDERWERP 79
Wat verwachten we van de uitkomst van het overleg? 80
Wat wordt er gedaan met de uitkomst van het overleg? 81
Wat voor soort vraagstuk wordt er besproken? 83
Als het een intermenselijk vraagstuk is 84
Als het een inhoudelijk vraagstuk is 91
Als het een crisis is 98
5. WAAROM DIALOOG MOEITE KOST 99
De moeite die we bij dialogen zien 99
De polyvagaaltheorie 100
Systeemfouten in de mens 113
Ik-posities inzetten bij een stressreactie 114
Hoe je organiseert dat perspectiefverbreding kan plaatsvinden 114
Hoe je intuïtie inzet bij dialoog 123
Hoe lichaamsbewustzijn kan helpen bij dialoog 126
Van ongemak naar professionele twijfel 134
6. DE VRAAGSTUKDIALOOG 137
Dialoog die leidt tot een gedeeld moreel kompas 138
De stappen van de vraagstukdialoog: structuur is geen doel op zich 145
De vraagstukdialoog als reflectie op leiderschap en organisatie 156
Reflectie op cultuur, gedrag en vakidentiteit 157
De korte vraagstukdialoog 158
7. ORGANISEER OP ORGANISATIENIVEAU VOORWAARDEN VOOR
DIALOOG EN GEDEELD MOREEL KOMPAS 161
De verticale dialoog: van tegenspraak naar samenspraak 162
Een vorm van verticale dialoog: verwachtingendialoog 167
Van ‘ophalen’ en ‘implementeren’ naar: ‘integreren door dialoog’ 167
Organiseer dialoog en gedeeld moreel kompas in de besluitvorming 176
8. NIEUWE EISEN AAN LEIDERS 187
Selecteer leiders op ‘in control zijn’ én dialoogvermogen 187
De zeven eigenschappen van Dialogisch Leiderschap 188
Dialoog en professionals 205
Dialogisch Leiderschap voor de raad van toezicht of commissarissen 207
Dialogisch Leiderschap als praktische spiritualiteit 210
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account