Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
We kennen allemaal het belang van intrinsieke motivatie en het geven van ruimte en vertrouwen. Maar in de praktijk ontstaan er toch steeds weer regels, een gevoel van moeten of zelfs wantrouwen. Hoe komt dat toch?
Wouter Hart en Thom Verheggen zijn een belangrijke oorzaak op het spoor: de oplossingenmachine. Die zit in ieder van ons, is overal aanwezig en doet verborgen of duidelijk zichtbaar haar werk. De oplossingenmachine zet spannende vraagstukken om in kant-en-klare oplossingen. Dat lijkt verschrikkelijk aantrekkelijk, maar leidt vaak onbedoeld precies tot wat we eigenlijk níet willen. Zo pak je met iedere oplossing die je geeft, ergens ook iets van een ander af.
Ontdek hoe jij als Afpakker, Oppakker, Brave Hendrik of Calimero zelf die oplossingenmachine voedt, maar ook kunt stopzetten. Lees over de kracht van vragen, het vinden van haakjes en de kunst van niet te veel, maar wél genoeg. Een boek vol kleine verhalen en de lessen die daarin schuilgaan over verantwoordelijkheid geven en nemen. Over moeten en willen. Op ons werk en thuis.
Inleiding
I Een klein patroon met grote gevolgen
1 Even voorstellen: de oplossingenmachine
2 Vier bijeffecten
3 De vele gezichten van de oplossingenmachine
II De oplossing of het probleem?
4 Een experiment op het werk
5 Geef niet de oplossing, geef het probleem
6 Leve de oplossingen!
III De bijeffecten verder verkend
7 Bijeffect 1: het gevoel iets te moeten
8 Bijeffect 2: het eigen kompas wordt uitgezet
9 Bijeffect 3: tegengestelde belangen verschijnen
10 Bijeffect 4: het werkelijke vraagstuk verdwijnt uit beeld
IV Hoe hou ik zelf de oplossingenmachine in stand?
11 Vier rollen die de oplossingenmachine versterken
12 Brave Hendrik
13 Calimero
14 De Oppakker
15 De Afpakker
V Op zoek naar het willen
16 Wie voelt het probleem?
17 De stappen van moeten en willen
18 Zeven tips om voorbij de oplossing te komen
VI Hoe kunnen we wél helpen?
19 De kunst van het vragen
20 Niveaus van het sturen
21 Niet te veel, maar wel genoeg
VII Uitzoomen
22 Op zoek naar patronen
23 De kracht van het verhaal
24 Hoe stevig sta je als het spannend wordt?
Slotwoord
Over de auteurs en over het boek
"Het boek biedt een spiegel voor iedereen die het beste voor heeft met de ander maar waar het anders uitwerkt dan vooraf bedacht. Het opent je ogen voor de zelfstandigheid, motivatie en creativiteit van de ander die je vaak zelf onbedoeld blokkeert omdat je zo graag wilt helpen."
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account
Over de cookies op deze website
We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over jouw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse.
Over de cookies op deze website
Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Je kunt je toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In onze cookieverklaring vind je meer informatie.
Noodzakelijke cookies
Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.
Analytische cookies
Een goede website is nooit af. Met cookies voor statistieken analyseren we hoe bezoekers onze website gebruiken. Zo ontdekken we wat goed werkt en wat wij nog beter moeten doen.
Marketingcookies
Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.
Noodzakelijke cookies
Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.
Naam | Hostnaam | Leverancier | Vervaldatum |
---|---|---|---|
PHPSESSID | www.boom.nl | Sessie | |
cookiehub | .boom.nl | CookieHub | 365 dagen |
PHPSESSID | boom.nl | Sessie |
Analytische cookies
Een goede website is nooit af. Met cookies voor statistieken analyseren we hoe bezoekers onze website gebruiken. Zo ontdekken we wat goed werkt en wat wij nog beter moeten doen.
Naam | Hostnaam | Leverancier | Vervaldatum |
---|---|---|---|
_ga | .boom.nl | 400 dagen | |
_ga_ | .boom.nl | 400 dagen | |
YSC | .youtube.com | Sessie | |
iutk | .issuu.com | Issuu, Inc. | 180 dagen |
_hjSessionUser_ | .boom.nl | Hotjar | 365 dagen |
_hjSession_ | .boom.nl | Hotjar | 1 uur |
Marketingcookies
Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.
Naam | Hostnaam | Leverancier | Vervaldatum |
---|---|---|---|
msd365mkttr | www.boom.nl | 365 dagen | |
Wordt gebruikt voor marketing doeleinden | |||
msd365mkttrs | www.boom.nl | Sessie | |
Wordt gebruikt voor marketing doeleinden | |||
VISITOR_INFO1_LIVE | .youtube.com | 180 dagen | |
Wordt gebruikt voor marketing doeleinden | |||
VISITOR_PRIVACY_METADATA | .youtube.com | 180 dagen | |
sp_t | .spotify.com | Spotify | 365 dagen |
sp_landing | .spotify.com | Spotify | 1 dag |
mc | .quantserve.com | Quantcast | 396 dagen |
_gcl_au | .boom.nl | Google Advertising Products | 90 dagen |
test_cookie | .doubleclick.net | 1 uur | |
IDE | .doubleclick.net | Google Advertising Products | 390 dagen |
ar_debug | .googleadservices.com | 90 dagen |