Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
"Verhalen veranderen verkent de manier waarop je effectief kunt werken met impliciete verhalen in de context van organisatieverandering en teamontwikkeling.' Meer info op ooa.nl >
Wie aan verandering werkt in organisaties, komt vroeg of laat verhalen tegen. Over wat een goed team is, bijvoorbeeld. Over hoe het nu gaat. Of over hoe de toekomst eruitziet. Soms zijn ze bewust, soms wat meer impliciet, maar ze hebben altijd invloed. Door verhalen te vangen, ontrafelen en zichtbaar te maken, kun je je er samen toe verhouden en ervoor kiezen om nieuwe plotlijnen te ontwikkelen. Om zo beweging mogelijk te maken.
‘Verhalen’ in meervoud, want naast het dominante verhaal zijn er altijd andere verhalen in elke persoon, groep of organisatie. Die meerstemmigheid kan productief uitpakken: perspectieven die elkaar corrigeren, aanvullen of verdiepen. Maar net zo vaak ontstaat er een kakofonie, of doet een belangrijk deel van de invalshoeken nooit mee. Hoe zorg je dat de verschillende verhalen elkaar versterken en bijdragen aan de onderlinge verbinding? En hoe kom je samen tot nieuwe verhalen die uitnodigen tot actie?
Verhalen veranderen verkent de manier waarop je kunt werken met verhalen in de context van organisatieverandering en teamontwikkeling. Een praktisch boek voor zowel veranderkundigen als (team)coaches en leidinggevenden.
Naast theorie, concepten en veel voorbeelden uit de veranderpraktijk van de auteurs, vind je 18 werkvormen waarmee je zelf aan de slag kunt.
Dat verhalen belangrijk zijn op individueel niveau weten we: het brengt lijn in het leven, en helpt richting te bepalen. Dit boek onderzoekt de werking van verhalen in teams en organisaties, en geeft mooie voorbeelden, praktische werkvormen en verhelderende reflecties. Het is helder van taal en structuur, en duidelijk gebaseerd op jarenlange ervaring en gedeelde inzichten van de auteurs. - Christien Brinkgreve, emeritus hoogleraar sociale wetenschappen, auteur van Vertel. Over de kracht van verhalen.
Ieder mens is een verhaal, dat weten we, maar hoe je elkaar een nieuw verhaal over vernieuwing in leidt en stap voor stap van personage tot schrijver wordt is een uitdaging voor leiders en vernieuwers. Dit prachtige boek wijst de weg, geeft houvast en laat je pas los wanneer je zelf verder kunt. - Eric Koenen, schrijver, commissaris en adviseur.
In dit boek
DEEL I
VERHALEN EN VERANDEREN
1 Verhalen maken de organisatie
2 Verhalen in soorten en maten
3 Verhaalvaardigheid: het vermogen om te werken met verhalen
4 Verhalen delen: een vertel- en luistersetting creëren
5 Organisatiejournalistiek
DEEL II
VERHALEN(D) VERANDEREN IN DE PRAKTIJK
6 Sta mij toe een verhaal te vertellen: elkaar ontmoeten als mensen
7 Op verhaal komen: in welk ‘plot’ bevinden we ons eigenlijk?
8 Je verhaal herschrijven en regie nemen: auteurschap en autonomie
9 Nieuwe mogelijkheden ontdekken door je eigen verhaal tegen het licht te houden
10 Verhalen als brug tussen leefwerelden: relaties versterken
11 Spanning doorbreken: hoe verhalen het gesprek weer kunnen openen
12 Ruimte maken voor en door verschil: meerstemmigheid versterken
13 Verhalen als spiegel: samen op het balkon en in de klei
14 Vertroebelen en verhelderen: in welk verhaal stap ik nu?
15 Een storm van buiten: gezamenlijk stevig blijven staan
16 Een verhaal als stap naar actie (en een uitnodiging om mee te doen)
17 Durf te varen op fantasie: de verbeelding oprekken met verhalen
18 Smelt de ijsberg? Hoe verhalen de verre toekomst dichterbij kunnen brengen
DEEL III
AAN DE SLAG: VERHALENDE WERKVORMEN
A Als veranderaar scherp blijven op je eigen verhaal
B Starten met een check-in
C Achtergrondverhalen expliciteren en delen
D Een historielijn maken
E Het oerknalinterview
F Ik hoor het verhaal van …
G Je eigen verhaal als sprookje
H Taal geven aan je verhaal via een metafoor
I Verhalen herschrijven
J Deconstructie van verhalen
K Je mindset ontdekken en uitdagen
L Grote en kleine verhalen jutten
M Monologen meervoudig maken
N Wat is de titel van dit verhaal?
O High Impact Storytelling
P Samen een verhaal maken
Q Bouw je eigen verhaal in zes stappen
R Generatieve thema’s en beelden maken
DEEL IV
ONZE ROL ALS VERHALEND VERANDERAAR: REFLECTIES
Bronnen
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account