Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Hoe leid je een project naar succes als je geen idee hebt wat je gaat ontwerpen? Chaordisch projectmanagement helpt.
Er lijkt iets paradoxaals te zitten in projecten in de creatieve industrie. We omarmen het onvoorspelbare resultaat, maar willen tegelijkertijd zekerheid over kosten en tijd. In dit boek schetsen we een perspectief vanuit die complexiteit. Orde zien in de ogenschijnlijke chaos van het creatieve project, waardoor de onvoorspelbaarheid en het creatief vermogen optimaal kunnen worden ingezet.
‘Take the first step in faith. You don’t have to see the whole staircase to put the
first step’, zei Martin Luther King jr. Dat is precies waar chaordisch plannen over
gaat.
Door een steeds wisselende focus op scoping, creating en completing ontstaat een direct bruikbaar hulpmiddel voor projectleiders, productieleiders, opdrachtgevers en andere betrokkenen bij een project in de creatieve industrie. Van gaming tot podiumkunst, van hightech innovaties tot festivals, van mediaproducties tot de muziekindustrie. Kortom: bruikbaar voor projecten waar creativiteit van doorslaggevende betekenis is voor succes.
Woord vooraf
SchapenKoppieKoppie
Projecten in de creatieve industrie
De creatieve industrie
Projecten
De focuscontrolstick
Chaos in je project
Sturen in chaordische projecten
Focusperioden: scoping, creating, completing
1 De periode van scoping
2 Het formuleren van het hogere projectdoel
3 Het opstellen van de projectvisie
4 Het expliciteren van waarden
5 De opdrachtgever
6 Briefing en debriefing
7 Procesfactoren
8 Onderzoek in een periode van scoping
9 Een succesvol team
10 Samenstellen van een initieel projectteam
11 Belanghebbenden
12 Scoping en een schoolproject
13 De periode van creating
14 De rol van projectleider
15 Transformationeel leiderschap
16 Zelf sturen of zelf organiseren
17 Werk op basis van vertrouwen
18 De projectleider en meerdere organisaties
19 Ontwerpaanpakken
20 Het projectplan
21 Chaos die je plan verstoort
22 Procesfactoren bij creating
23 Plannen van tijd, geld, middelen en activiteiten
24 De kwaliteit borgen
25 Onderzoek in een kunstzinnige omgeving
26 Creativiteit in je project
27 De periode van completing
28 De waarde van een project
29 De waarde van kunst
30 Faciliteiten vastleggen
31 Evalueren
32 Evalueren met de CIMO-logica
33 Kennis genereren om te delen
34 Afscheid van het projectteam
Bijlagen
Bijlage 1 Checklist voor een project met heldere vraagstelling
Bijlage 2 100 vragen aan de opdrachtgever
Bijlage 3 Ontwerpaanpakken
Literatuurlijst
Register
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account