Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Iedere commissaris of toezichthouder heeft te maken met de eigen reputatie en die van de raad van commissarissen en de organisatie waarop hij toezicht houdt. Het belang van reputatiemanagement is dan ook groot, voor de organisatie, voor de raad waar je in zit en voor jezelf. Het huidige socialmediatijdperk heeft ervoor gezorgd dat de wereld steeds transparanter wordt en er steeds minder verborgen blijft. Je reputatie is daarmee kwetsbaarder dan ooit. Er is maar één gerichte negatieve tweet nodig om deze te beschadigen of kwijt te raken. In Reputatiemanagement voor commissarissen en toezichthouders leer je de 8 basislessen waarmee je je reputatie opbouwt en beschermt, zoals consistent en transparant handelen, het juiste doen als niemand kijkt en opstaan als het spannend wordt.
De auteur baseert de lessen in dit boek op ruim 30 jaar advieservaring op het gebied van reputatiemanagement en crisisadvisering van organisaties, bestuurders en commissarissen. De lessen in dit boek vormen gezamenlijk een persoonlijke toolkit. Het geeft je als commissaris of toezichthouder inzicht in reputatiemangement, zowel voor de organisatie waarop je toezicht houdt als voor de raad van commissarissen waar je deel van uitmaakt en voor je eigen persoonlijke reputatie. Reputatiemanagement voor commissarissen en toezichthouders is een essentieel boek voor bestaande en aankomende commissarissen en toezichthouders.
Inleiding: Iedere toezichthouder heeft te maken met reputatie 9
1.1 Inleiding 15
1.2 De pijlers van de reputatie 16
1.3 De interacties van de reputaties 17
1.4 De waarde van de reputatie 20
2.1 Inleiding 23
2.2 Geen vrije keuze 24
2.3 Voldoen aan wetgeving niet voldoende 27
2.4 Vertrouwen als basis voor verbinding 28
2.5 De omgeving voert de druk extreem op 29
3.1 Inleiding 33
3.2. Gedrag is leidend 34
3.3 Trouw aan wie je bent 35
3.4 Maak duidelijk waar je voor staat 36
3.5 Consistentie is randvoorwaardelijk 38
3.6 Zoek uit of je bij de organisatie past 38
4.1 Inleiding 41
4.2 De buitenwereld naar binnen halen 43
4.3 Maak zelf een stakeholderanalyse 44
4.4 Respecteer de ander 46
4.5 Richten op verbinding 47
5.1 Inleiding 51
5.2 Morele keuzes maken 52
5.3 Zorgvuldige oriëntatie 52
5.4 Voer het gesprek over ethische dilemma’s 54
5.5 De omgeving respecteren 55
5.6 Integer handelen betekent eerlijk zijn 56
5.7 Zorgvuldig beredeneerde besluiten 58
6.1 Inleiding 61
6.2 Interne risicoanalyse 63
6.3 Grote variatie aan risico’s 65
6.4 Raadpleeg externe experts 67
6.5 Aan de slag met de kernrisico’s 68
6.6 Randvoorwaarden voor succes 70
6.7 Zorg voor duidelijkheid 71
7.1 Inleiding 75
7.2 Niet wegkijken 76
7.3 Slecht nieuws zelf brengen 77
7.4 De crisisrol van de commissaris 78
7.5 Directe betrokkenheid 80
7.6 Toon leiderschap 81
7.7 Verantwoordelijkheid nemen 83
7.8 Balans tussen snel en zorgvuldig 84
8.1 Inleiding 87
8.2 Goede relatie cruciaal 88
8.3 Voortdurende dialoog 89
8.4 Informatievoorziening is de basis 91
8.5 Samenwerking in goede en slechte tijden 93
8.6 Samenspel getest 93
8.7 De cruciale rol van tegenspraak 95
8.8 Omgaan met conflicten 97
8.9 Effectieve samenwerking 101
Twintig lessen voor het bouwen en beschermen van je reputatie als commissaris 103
Epiloog 109
Geraadpleegde en inspirerende literatuur 111
Dankwoord 115
Over de auteur 117
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account