Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Harry van den Brink begon zijn loopbaan als beveiliger bij Paleis Soestdijk en werkte vervolgens als grensbewaker. Ook leidde hij onder andere de politiediensten op Schiphol. Veertig jaar later nam hij afscheid als Commandant Koninklijke Marechaussee. Hij is de eerste in de geschiedenis van die organisatie die door de rangen heen opklom tot de hoogste functie.
In ruim veertig persoonlijke verhalen schetst Van den Brink lessen die hij leerde over leiderschap en samenwerking. Hij brak met de hiërarchische manier van kijken die hij om zich heen zag. De organisatie moet uit het werk volgen, niet andersom. Samenwerking wordt zo vanzelfsprekend en leiderschap rust dan op een fundament van respect en vertrouwen. Alleen met die basis kun je ook in tijden van crisis, calamiteit of onvoorziene tegenslag snel en adequaat handelen.
Van den Brinks lessen inspireren iedereen die leidinggeeft of leiding wil gaan geven bij het ontwikkelen van persoonlijk leiderschap.
‘Een boeiend boek vol reflecties voor mensen die zich als leider willen ontwikkelen en die ruimte willen geven aan anderen.’ - Jaap Boonstra, hoogleraar Organisatiedynamiek en Organisatieverandering
Woord vooraf 11
1. Drive 17
2. Afhankelijkheid 21
3. Langs de ‘lijn’ 23
4. Zelfvertrouwen 25
5. Je krijgt wat je verdient 27
6. Uitstraling 31
7. Problemen in de groep 33
8. Regie houden 35
9. Het maakt uit wie het zegt 39
10. Zelfoverschatting 41
11. Harry blijft Harry 47
12. Getest door het kader 51
13. Straffen en belonen 53
14. Met mandaat aan tafel 55
15. Het verhaal achter de schermen 59
16. Als je niet eerst luistert 61
17. Luisteren naar wat er niet wordt gezegd 63
18. CHAOS 67
19. Verschillende waarden 69
20. Samen werken of samenwerken 73
21. De uitvoering staat centraal 77
22. Soms moet er iets gebeuren voor er iets gebeurt 81
23. Vis stinkt altijd vanaf de kop 83
24. Aandacht geven of aandacht vragen 84
25. Het reflectieve gesprek 87
26. De MT-vergadering is niet verplicht 91
27. Klanten en leveranciers of collega’s 95
28. Als je ze niet echt vertrouwt 97
29. Bottom-up reorganiseren 99
30. Van wie is het probleem? 103
31. De leider als ‘hitteschild’ 105
32. Wie hoort erbij en wie niet 107
33. Met je voeten laat je zien wat je belangrijk vindt 109
34. Samen versnellen 111
35. De kracht van het middenkader 113
36. Infrastructuur kan samenwerking belemmeren 117
37. De ‘proeftuinen’ bij het Landelijk Tactisch Commando 119
38. Georganiseerd luisteren 123
39. Sturen op ruimte 125
40. Het echte gezicht van de organisatie 129
41. Ruimte voor ‘de stillen’ 131
42. Als je het zelf hebt gezien 133
43. Een ongemakkelijk gesprek 137
44. Eerlijk zijn naar jezelf 141
Ten slotte 147
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account