Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
Veel teamcoaches en -leiders werken te hard. Ze proberen hun teams bij te sturen en zitten boven op processen. Voor ze het weten, spreken ze mensen individueel aan of proberen ze hun teams richting het gewenste doel te trekken of te duwen. De groepen waarmee je werkt zijn tevreden genoeg, maar jij weet dat het effectiever kan omdat je merkt dat het team te weinig leert en afhankelijk blijft van de begeleider. Wat werkt dan wel?
Competente mensen, incompetente teams laat zien hoe je met minimale inspanning maximaal resultaat in samenwerking faciliteert en hoe je transitieprocessen in goede banen leidt. Want het faciliteren van samenwerking is iets anders dan het leiden of coachen van individuen. Het vraagt kunnen kijken naar het team als een levend wezen, een organisme. Groepen kennen hun eigen ontwikkelstadia en gedragingen. Ook moet je weten hoe jij als begeleider zelf ook meegenomen wordt door dit organisme. Zo leg je het fundament voor interventies die werkelijk verschil maken als je doel is om optimaal resultaat uit samenwerking te krijgen.
‘Eindelijk een waardevol boek over de logica en dynamiek van het samenwerken waar wij als mens zo vaak in vastlopen.’ - Ans Tros, directeur & oprichter SchoolvoorCoaching
‘Dit boek geeft een goed inzicht in de dynamieken die in teams spelen en kan gebruikt worden als handboek voor iedereen die weleens met teams werkt en zich heeft afgevraagd: ‘Wat is hier aan de hand?’ - Elvira Hautvast, hr-manager
‘Ik gun de inzichten uit dit boek aan iedere leidinggevende, projectleider, agile coach of teamcoach die het beste uit een team wil halen.’ - Christel Hofman, oprichter van Such a Potential, adviseur, teamcoach en trainer.
DEEL I HET DOORGRONDEN VAN TAAKSYSTEMEN 19
1 Wat is een taaksysteem? 21
2 Wat je moet weten over menselijke levende systemen 47
3 Taaksysteemontwikkeling onder de loep 67
4 Het taaksysteem als jong kind: de afhankelijkheidsfase 79
5 Het taaksysteem als puber: de vechtfase 101
6 Eindelijk volwassen: flow! 131
DEEL II INTERVENIËREN MET IMPACT 145
7 De kunst van het interveniëren 147
8 Interventies in de afhankelijkheidsfase: van kind naar puber 179
9 Interventies in de vechtfase: van puber naar volwassen 207
10 Volwassen taaksystemen 233
Bijlage Overzicht van de systeemontwikkelingsfasen en bijbehorende interventies
Afhankelijkheidsfase: Taaksysteem als jong kind 241
Vechtfase: Taaksysteem als puber 247
Werkfase: Taaksysteem als volwassene 250
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account