Bekijk ons hele aanbod
Onderwijs
Gezondheidszorg
Juridisch
Management
Geschiedenis & Filosofie
De twintigste-eeuwse kijk op organiseren en organisaties is over haar houdbaarheidsdatum heen. Het klassieke denken ging voorbij aan het feit dat organisaties open systemen zijn en deel uitmaken van complexe netwerkstructuren.
Processen dienen in de beschouwing van organisaties op de voorgrond te staan: hoe zijn de verschillende onderdelen van de organisatie op elkaar afgestemd en hoe verloopt de berichtgeving daartussen. SqEME Procesmanagement als methodologie bekijkt een proces vanuit vier verschillende invalshoeken, SqEME noemt dit vensters, waarmee gezocht wordt naar de Constitutie, Chemie, Correspondentie en Constructie van het proces. Met behulp van deze vier vensters kijkt u op een andere manier naar organisaties.
U ziet niet langer alleen verticale lijnen van de hiërarchische structuur, maar ook en vooral de processen in de organisatie. Daardoor krijgt u meer inzicht in de procesarchitectuur, uw horizontale organisatie en vindt u het antwoord op de vraag hoe om te gaan met en maximaal nut te halen uit wat IT vandaag de dag te bieden heeft. Dit laatste vanuit uw eindverantwoordelijkheid als manager of als adviseur met een eigen en onafhankelijke opstelling naar de IT-ondersteuning.
SqEME wordt al jarenlang succesvol toegepast in de industrie (onder andere chemie, automotive, bouw, papier), in de zakelijke sector waaronder IT-dienstverlening, in de gezondheidssector, in de non-profitsector en bij het openbaar bestuur zoals de Nederlandse Politie, het Openbaar Ministerie, provincies en gemeenten. Procesmanagement en SqEME-benadering put rijkelijk uit deze ervaring en geeft de lezer alle handvatten om de methode zelf toe te passen.
Dit boek is primair bedoeld voor alle betrokkenen in het veranderingsproces naar procesgerichte organisaties. Het is zo geschreven dat al diegenen die zich willen oriënteren op procesgericht denken hierin een vernieuwende, doch in de praktijk bewezen benadering kunnen vinden.
Inleiding
1. Ontwikkelingen
2. Methodiek
3. Procesmanagement en de SqEME-benadering
4. Blauwdruk
5. Berichtenverkeer
6. Bestek
7. Bureaublad
8. Omgaan met procesverantwoordelijkheid
9. Een middel van procesgerichte aanpak
10. De SqEME-benadering en de weerbarstige praktijk
Bijlage I. SqEME-objecten en -relaties
Bijlage II. SqEME-voorbeelden
Bijlage III. Businesscase: Autopaleis Smering
Bijlage IV. Aanbevolen boeken en websites
Bijlage V. De auteurs
Register
Je hebt een zakelijk account nodig om dit product te kunnen bestellen. Je bent nu ingelogd met het e-mailadres: .
Wil je dit e-mailadres gebruiken voor je zakelijk account?
Ander e-mailadres gebruiken voor zakelijk account Huidig e-mailadres gebruiken voor zakelijk account